Overstap kleine onderneming naar BTW aangifte

PhilippeDeWulf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overstap kleine onderneming naar BTW aangifte

#1 , 09 jul 2021 12:24

Beste,
Als fietsenmaker in bijberoep werk ik met de regeling van kleine onderneming betreft de BTW. Ik betaal dus BTW op mijn aankopen en mag deze niet verrekenen in mijn verkopen. Er is geen BTW kwartaalaangifte.
Om een probleem op te lossen met een buitenlandse fietsenleverancier, denk ik eraan om toch te gaan werken met een BTW kwartaalaangifte. Deze regeling zou kunnen starten op 1/1/2022.
Nu is het zo dat ik parallel met de aankoop via het groothandelskanaal ook materiaal aankoop via particuliere websites omdat deze of goedkoper zijn of materiaal op stock hebben die de groothandel niet op stock heeft.
Kan ik, als ik overstap op de BTW aangifte regeling, nog aankopen via deze particuliere websites? Via de groothandel zou ik dan geen BTW betalen omdat deze verlegd wordt, via de particuliere websites betaal ik de BTW wel.
Is dit mogelijk? Wat zijn de voor- en nadelen?
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Voorbeeld1 aankoop in de huidige regeling=> aankoop 100€ + BTW= 121€ => verkoop bvb 20% marge = 121/0,8= 151,25€ (151,25-121= 30,25€ winst)
Voorbeeld2 aankoop via groothandel met BTW regeling => aankoop 100€ - BTW wordt verlegd => verkoop bvb 20% marge = 100/0,8=125€ x1,21 =151,25€ In dit geval is de winst slechts 25€ en moet ik 26,25€ doorstorten.
Voorbeeld3 aankoop via particliere website=> aankoop 100€ + BTW= 121€ => Mag ik in dit geval het verkoopbedrag rekenen zoals voorbeeld2 dus startende vanaf het bedrag zonder BTW? Mag ik de BTW dan aangeven omdat ik deze al betaald heb? => 26,25€ doorstorten (BTW) en 21€ (BTW op aankoopwaarde) aftrekken?
Een hele boterham en hartelijk dank bij voorbaat voor degene die dit kan en wil verduidelijken.
Philippe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 09 jul 2021 12:55

1) Buitenlandse leverancier, wat is het probleem juist? Tot een bepaald bedrag kan u veel oplossen via bijzondere btw-aangifte
2) Particuliere websites? U bent reeds zelfstandige dus moet u in B2B transacties reeds voor alles een factuur hebben. Misschien iets meer verduidelijking wat u hier juist bedoelt.
3) BTW maakt geen onderdeel uit van de prijs, uw moet al uw berekeningen dus exclusief btw maken.

PhilippeDeWulf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2021 13:19

1) Buitenlandse leverancier wil geen BTW aanrekenen. Het is een Spaanse leverancier, hij moet aan mij de Spaanse BTW aanrekenen zoals hij aan een particulier zou doen.
2) Ik bedoel hiermee websites die niet specifiek aan zelfstandigen verkopen waarbij de BTW verlegd wordt. Een factuur wordt wel altijd opgemaakt maar met de BTW die aangerekend wordt.
3) Klopt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 09 jul 2021 13:32

Als vrijgestelde belastingplichtige hebt u bij een IC verwerving de keuze tot 11.600 euro per jaar. Ofwel geeft u uw btw-nummer op en verlegt u de btw naar België, zelf te betalen via de bijzondere btw-aangifte. Ofwel geeft u uw btw nummer niet op en betaalt u de buitenlandse btw. Uw moet dit wel toepassen op al uw buitenlandse aankopen.

Als u naar kwartaalaangiften zou gaan, is het altijd te verleggen. Dus dan moet u telkens een factuur zonder btw vragen.

PhilippeDeWulf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2021 17:08

Bedankt Leen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”