BTW vergeten factuur

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

BTW vergeten factuur

#1 , 24 jun 2021 13:17

Ik heb zojuist ontdekt dat ik in een factuur uit 2020 ben vergeten inbrengen in mijn boekhouding (eenmanszaak). Ik heb mijn belastingen nog niet ingediend en zou graag deze factuur nog inbrengen. De vraag is echter wat te doen met BTW, want de deadline van de kwartaalaangifte voor deze factuur was het 2de kwartaal van 2020. Is het mogelijk de BTW nog in het huidige kwartaal van 2021 onder te brengen? Moet ik op specifieke roosters letten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 jun 2021 13:28

Gewoon aangeven en hopen op het beste. In het slechtste geval bent u bij controle nog wettelijke interesten verschuldigd.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2021 19:30

Inkomende of uitgaande factuur?

Reclame

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2021 22:01

Inkomende of uitgaande factuur?
Inkomende factuur.
Gewoon aangeven en hopen op het beste. In het slechtste geval bent u bij controle nog wettelijke interesten verschuldigd.
Ik neem de factuur dus op in mijn boekhouding op de oorspronkelijke datum (april 2020), trek het bedrag af voor de inkomstbelasting van 2020, en vul de BTW in zoals normaal, maar dan voor het huidige kwartaal?

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 24 jun 2021 22:07

Ik ben inderdaad te snel geweest, ging ervan uit dat het een uitgaande factuur was. Voor een inkomende is er geen probleem, daar het recht op aftrek 3 jaar is. U kan dat gewoon bij de andere facturen Q2 boeken.

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2021 22:48

Ik ben inderdaad te snel geweest, ging ervan uit dat het een uitgaande factuur was. Voor een inkomende is er geen probleem, daar het recht op aftrek 3 jaar is. U kan dat gewoon bij de andere facturen Q2 boeken.
En als het een intracommunautaire verwerving is (met verleg van BTW dus) met een percentage privégebruik, is het dan geen probleem? Want in dat geval heb ik de staat op het privégebruik geen BTW betaald vorig jaar.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 24 jun 2021 22:56

Ik ben inderdaad te snel geweest, ging ervan uit dat het een uitgaande factuur was. Voor een inkomende is er geen probleem, daar het recht op aftrek 3 jaar is. U kan dat gewoon bij de andere facturen Q2 boeken.
En als het een intracommunautaire verwerving is (met verleg van BTW dus) met een percentage privégebruik, is het dan geen probleem? Want in dat geval heb ik de staat op het privégebruik geen BTW betaald vorig jaar.
Dan geldt hetzelfde principe als in mijn eerste antwoord, er kunnen nalatigheidsintereste gevorderd worden door de Fiscus op de niet-aangegeven btw intracommunautaire verwerving.

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2021 23:19

Ik ben inderdaad te snel geweest, ging ervan uit dat het een uitgaande factuur was. Voor een inkomende is er geen probleem, daar het recht op aftrek 3 jaar is. U kan dat gewoon bij de andere facturen Q2 boeken.
En als het een intracommunautaire verwerving is (met verleg van BTW dus) met een percentage privégebruik, is het dan geen probleem? Want in dat geval heb ik de staat op het privégebruik geen BTW betaald vorig jaar.
Dan geldt hetzelfde principe als in mijn eerste antwoord, er kunnen nalatigheidsintereste gevorderd worden door de Fiscus op de niet-aangegeven btw intracommunautaire verwerving.
Ik heb het even verder opgezocht. Als ze mij 0.8% interest aanrekenen op 14 maand, dan heb ik nog altijd een veel groter belastingsvoordeel in vergelijking met de factuur niet op te nemen. Bedankt voor de info!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”