Te weinig sociale bijdragen betaald

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Te weinig sociale bijdragen betaald

#1 , 24 jun 2021 12:34

Ik heb een eenmanszaak sinds 1 jaar (februari 2020) en heb bij het berekenen van mijn belastingen vastgesteld dat ik te weinig sociale bijdragen betaald heb omdat mijn winst hoger uitgekomen is dan verwacht. Ik ben dus stomweg vergeten mijn sociale bijdragen te verhogen vorig jaar (2020).

Ik heb reeds mijn fiscaal attest gekregen van 2020 voor mijn bijdragen. Ik neem aan dat dit niet meer aan te passen is? Ik vrees er dus voor dat ik hierdoor meer belastingen ga moeten betalen voor 2020.

Ik vermoed dat mijn beste optie extra sociale bijdragen in 2021 bijstorten is om kosten bij een latere regulatie te vermijden? Kan ik deze extra sociale bijdragen dan ook aftrekken van mijn belastingen voor aanslagjaar 2022?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2021 14:34


zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2021 00:17

Had ik reeds gedaan, maar ik was verward over een aantal zaken. Maar goed, ik heb nogmaals meerdere artikels doornomen en ik denk dat ik het nu begrijp.

Hoe lang je al zelfstandige bent maakt niet uit, je krijgt hoe dan ook ten laatste na 2 jaar een regularisatie waarbij je sociale bijdragen moet bijbetalen of terugkrijgt. Wat ik gedaan heb als starter is mijn inkomen (te weinig) geschat, want er is nog geen inkomen van 3 jaar geleden om dit op te baseren.

Ik zal dus in 2022 een regularisatie krijgen voor 2020 waar ik moet bijbetalen. Mijn vragen zijn dus:

1. Heb ik dit goed begrepen?
2. Kan ik de regularisatiekost die ik krijg in 2022 ook als beroepskost in 2022 aftrekken?
3. Als ik mijn bedrijf stop in 2022 neem ik aan dat ik de regularisatie alsnog moet betalen, maar kan ik die dan ook aftrekken voor mijn persoonsbelasting als niet-zelfstandige?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2021 09:44

Inderdaad.
Sociale bijdragen zijn steeds fiscaal aftrekbaar.

https://www.liantis.be/nl/zelfstandig-w ... /bijberoep#

https://www.liantis.be/nl/nieuws/nieuwe ... tabel-2021 rechterkant in de link downloaden

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2021 11:35

Dus als ik het goed begrijp, is er eigenlijk niet echt een probleem. Het enige wat misschien kan gebeuren, is dat ik binnen het jaar van de komende regulatie minder winst heb, waardoor ik in een lagere schijf belast wordt. Moest ik de sociale bijdrage beter ingeschat en betaald hebben in 2020, dan zou ik meer hebben kunnen aftrekken in een hogere schijf.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2021 11:56

#5

Is altijd een gok meer winsten of minder winsten.
Het sociaal secretariaat berekent op uw aangifte belasting. Indien in 2022 een bijbetaling = aftrekbaar maar op welk niveau van inkomsten ??
Veel te veel betalen op voorhand is ook niet gunstig; eerst aftrekbaar en later aan te geven.

zldrn90
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2021 21:22

Goed, ik denk dat mijn vragen hiermee beantwoord zijn. Bedankt voor je uitleg!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”