Vragen bij aftrekbaarheid bepaalde bedrijfskosten

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Vragen bij aftrekbaarheid bepaalde bedrijfskosten

#1 , 23 jun 2021 04:38

Ik heb een klein internetbedrijf en doe omwille van de kleinschaligheid zelf mijn boekhouding. Voor de aangifte van mijn belasting heb ik een aantal vragen:

1. Ik heb in 2020 een computer gekocht bij een nederlands bedrijf, maar door een vergissing hier is BTW bij aangerekend i.p.v. verlegd. Uiteraard is het te laat de BTW te proberen recupereren, maar hoe bereken ik exact het bedrag dat ik mag aftrekken voor de belastingen? Stel dat de computer €500 is incl. BTW, betekent dit dat ik hier slechts €395 (€500 - 21%) van kan aftrekken (€131.67 per jaar afschrijven)?

2. Ik heb een buskaart gekocht met de Lijn app die ik uitsluitend voor bedrijfsredenen gebruikt heb. Is het mogelijk dit bedrag af te trekken? Er is namelijk geen factuur. In tegenstelling tot deze eerdere vraag (https://www.juridischforum.be/viewtopic.php?t=88227), is er geen fysiek ticket, uitsluitend virtueel. Ik vrees er voor dat dit niet zal lukken?

3. Ik woon voorlopig nog thuis bij mijn ouders en elektriciteit/internet/etc staat niet op mijn naam. Ik denk niet dat het mogelijk is, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid: Is het mogelijk dit als (gemengde) kost af te trekken, ook al staan de facturen niet op mijn naam?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2021 05:22

Je hebt een klein internetbedrijf en doet je eigen boekhouding.

Voor een correct antwoord op de eerste vraag is het belangrijk te weten of je onder de normale BTW-regeling met kwartaalaangiften valt of de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen hebt aangevraagd. In het tweede geval is het correct dat de Nederlandse BTW werd aangerekend.

De regels voor de BTW en de inkomstenbelasting zijn verschillend. Om die reden kan niet-aftrekbare BTW toch als beroepskost beschouwd worden.

Ik ben wel ongerust als je zelf je boekhouding doet, dat je 500 euro - 21% doet om de BTW uit je betaald bedrag te halen. Dit is uiteraard 500 / 1,21. Als dit geen absolute evidentie voor je is, zou ik me niet aan een eigen boekhouding wagen.

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2021 06:53

Voor een correct antwoord op de eerste vraag is het belangrijk te weten of je onder de normale BTW-regeling met kwartaalaangiften valt of de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen hebt aangevraagd. In het tweede geval is het correct dat de Nederlandse BTW werd aangerekend.
De regels voor de BTW en de inkomstenbelasting zijn verschillend. Om die reden kan niet-aftrekbare BTW toch als beroepskost beschouwd worden.
Ik heb een normale BTW regeling met kwartaalaangiften. Voor alle duidelijkheid, mijn BTW nummer staat vermeld op de factuur, maar het Nederlandse bedrijf heeft mij foutief 21% aangerekend, i.p.v. met verlegging van BTW te werken. Dus om het voorbeeld van €500 verder te gebruiken, heb ik €500 betaald, terwijl ik eigenlijk maar €413.22 moest betalen.
Ik ben wel ongerust als je zelf je boekhouding doet, dat je 500 euro - 21% doet om de BTW uit je betaald bedrag te halen. Dit is uiteraard 500 / 1,21. Als dit geen absolute evidentie voor je is, zou ik me niet aan een eigen boekhouding wagen.
Dat is inderdaad redelijk lomp moet ik toegeven... Misschien is het wel verstandig dit niet te doen op zo een vroeg uur. Het bedrag in mijn oorspronkelijke bericht moet dus €413.22 zijn, en niet €395.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”