Ik heb een klein internetbedrijf en doe omwille van de kleinschaligheid zelf mijn boekhouding. Voor de aangifte van mijn belasting heb ik een aantal vragen:
1. Ik heb in 2020 een computer gekocht bij een nederlands bedrijf, maar door een vergissing hier is BTW bij aangerekend i.p.v. verlegd. Uiteraard is het te laat de BTW te proberen recupereren, maar hoe bereken ik exact het bedrag dat ik mag aftrekken voor de belastingen? Stel dat de computer €500 is incl. BTW, betekent dit dat ik hier slechts €395 (€500 - 21%) van kan aftrekken (€131.67 per jaar afschrijven)?
2. Ik heb een buskaart gekocht met de Lijn app die ik uitsluitend voor bedrijfsredenen gebruikt heb. Is het mogelijk dit bedrag af te trekken? Er is namelijk geen factuur. In tegenstelling tot deze eerdere vraag (https://www.juridischforum.be/viewtopic.php?t=88227), is er geen fysiek ticket, uitsluitend virtueel. Ik vrees er voor dat dit niet zal lukken?
3. Ik woon voorlopig nog thuis bij mijn ouders en elektriciteit/internet/etc staat niet op mijn naam. Ik denk niet dat het mogelijk is, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid: Is het mogelijk dit als (gemengde) kost af te trekken, ook al staan de facturen niet op mijn naam?
Alvast bedankt.