belasting crypto bij verhuis naar buitenland

Barty9
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

belasting crypto bij verhuis naar buitenland

#1 , 21 jun 2021 16:56

Hallo

Wij zullen verhuizen naar Nederland. Nu heb ik hele tijd geleden een bedrag cryptomunten gekocht, wat ondertussen al goed gestegen is in prijs. Het geld zit nog altijd in de cryptomunten dus de winst staat nog niet op mijn rekening en kan ook nog terug minderen of zelfs in verlies komen. Nu is mijn vraag, als ik verhuis naar nederland en ik verkoop bijvoorbeeld binnen 2 jaar mijn cryptomunten met winst, wordt dit dan belast in nederland of in België. Ik heb ze aangekocht toen ik in België woonde en ik verkoop ze paar jaar later als ik al in Nederland woon. Lijkt me toch ingewikkelde situatie. Zou wel graag alles correct afhandelen. Met België zal ik geen banden nog hebben, geen loon in belgië en huis is verkocht in België. Kan iemand hier antwoord opgeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 22 jun 2021 14:13

Als er nog niks verkocht werd, dan zijn ze bij verkoop in het land waar u woont belastbaar, dus Nederland.

Belasting moet echter wel betaald worden op het moment van de verkoop of trade. Dus als er Bitcoin naar Ethereum werd omgezet vorig jaar, dan is dat belastbaar. Dit los van het feit of "het geld op de rekening werd gezet".

Barty9
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2021 15:14

Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met het 2de. Ik heb enkele jaren geleden 1x cryptomunten gekocht voor klein bedrag, wat ondertussen wel gigantisch is gestegen. Zelfs met huidige cryptocrash heb ik nog altijd grote winst. Zowiezo is wetgeving in België heel onduidelijk. Als ik strikt belgische wetgeving zou volgen zou ik eigenlijk geen belasting moeten betalen. Ik heb gehandeld als goede huisvader want ik heb met een klein bedrag, minder dan 1% van mijn vermogen (totale investeringen) cryptomunten gekocht en heb ze paar jaar laten staan. 99% van mijn vermogen zit in veilige beleggingen zoals vastgoed en fondsen en zo... Maar ja in België is wetgeving heel onduidelijk. Geen belastingen, 33% of beroepsinkomen... Het is gewoon een gok... Ik ben maar van plan om ze te verkopen binnen een paar jaar als ik in nederland woon. Ik wil gewoon weten hoe het in die situatie zal zijn. Paar jaar geleden cryptomunten gekocht, paar jaar laten staan en binnen een paar jaar uitbetalen in nederland als ik daar woon (als ik tegen dan nog winst ga hebben).

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 25 jun 2021 10:31

Dan is er inderdaad geen belasting te betalen, omdat je tot op heden nog niet verkocht hebt. Bij een voorkoop (terwijl resident in België) lijkt dit me ook vrijwel zeker niet belastbaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”