Aankoop woning met afbraakwerken 6% / 21% BTW

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning met afbraakwerken 6% / 21% BTW

#1 , 09 jun 2021 11:22

Hallo allen,

Eind 2020 kocht ik met mijn partner een nieuwbouwwoning waarbij afbraakwerken gebeurd waren. Iets later kregen we te horen dat in 2021 de btw verlaagd zou worden van 21 naar 6%.

We vallen dus net uit de boot. Heel pijnlijk want de enige reden dat we sneller zijn ingetrokken is omdat we overgedimensioneerd hadden met zonnepanelen en nog 15 jaar recht wouden op de terugdraaiende teller principe.

Onlangs kregen we te horen van iemand die iemand bij de belastingen kent en dat ze soms uitzonderingen doorvoeren voor zo een cases waar mensen net uit de boot vallen. Nu vroeg ik me af, is dit cafepraat of is er echt een manier om een deel van mijn BTW terug te vorderen om toch aan de 6% te zitten?
Dit lijkt me enigsinds straf.

Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 09 jun 2021 11:26

Dat lijkt mij cafépraat, een belastingambtenaar kan de wetgeving niet aanpassen.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 09 jun 2021 11:49

door te profiteren van een ene gunstmaatregel mist u de andere. U zou ze dan alletwee willen?
nieuwe BTW regeling geldt van 01012021. Gezien u vroeger bent ingetrokken valt u niet onder deze regelgeving en bijgevolg ook geen recht op vermindering

Reclame

sysax
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2021 11:57

Dit is inderdaad wat ik vermoedde.

Bedankt voor jullie reacties.


@meeboo, Voor alle duidelijkheid ik heb geen van beide voordelen omdat de terugdraaiende teller belofte verworpen is door het grondwettelijke hof (u kent het debacle hoogstwaarschijnlijk wel). Het viel gewoon wat zuur om 2x achter elkaar de boot te missen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 jun 2021 17:05

Je woont niet in een van de 13 centrumsteden waar die regeling voordien al gold ?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... n-woningen


Er is nog de slooppremie
Misschien kom je daarvoor in aanmerking ?

https://www.vlaanderen.be/sloop-en-heropbouwpremie

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”