invoer uit Kenya

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

invoer uit Kenya

#1 , 08 jun 2021 14:23

Mijn vriendin gaat een bescheiden online handeltje beginnen met invoer en verkoop van Afrikaanse klederen, lederen sandalen en accessoires...
ze gaat eind deze maand die spullen ophalen in Kenya. zij heeft een Belgische BTW nummer.
mijn vragen :
dient ze zich bij aankomst in Zaventem bij de Douane aan te bieden ( desk "iets aan te geven") ?
dient ze invoerrechten te betalen? zo ja , hoeveel % van de waarde van de goederen?

vervolg: door die coronatesten is ze vergeten van die spullen aan te bieden op de luchthaven bij te douane en is ze buitengewandeld zonder invoerrechten en BTW te betalen.

Haar boekhoudster doet nu moeilijk en heeft haar geadviseerd om naar het dichtsbijzijnd douanekantoor te gaan en daar alles uit te leggen.

Ik begrijp dit niet, vriendin heeft een Keniaans inkomend factuur en boekhoudster kan toch dat inkomend factuur inboeken. Of mis ik hier iets??

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 jun 2021 14:49

Dit al gelezen:
https://www.flandersinvestmentandtrade. ... egelgeving.
Is sowieso invoer van buiten EU ...maar daar was u vermoedelijk ook al achter.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 08 jun 2021 14:50

Tenzij men een vergunning ET14000 heeft, moet men de btw onmiddellijk betalen bij de douane. Er is dus een inbreuk tegen de wetgeving geweest en de schatkist mist geld, dan volg ik het advies van de boekhouder om meteen een regularisatie te vragen.

Reclame

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#4 , 08 jun 2021 15:00

het gaat wel degelijk over uitvoer van Kenya naar belgie.

het feit dat de Schatkist geld misloopt , dat begrijp ik niet zo goed.

Had mijn vriendin de BTW betaalt op de luchthaven , dan had ze diezelfde BTW toch kunnen aftrekken bij haar volgende BTW aangifte. Dat is dan toch een neutrale zaak. En bij verkoop zal ze toch BTW bijrekenen aan haar klanten ( en die verkoop wordt toch ook aangegeven in haar volgende BTW aangiften
Of mis ik hier terug iets?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2021 15:00

Is dit eenzelfde topic als uw topic van 05.05.2021 invoerrechten te betalen ?
Wel met enige contradictie.
Boekhoudster heeft gelijk. Zij wil ook haar vingers niet verbranden.
Vriendin heeft bewust onder de radar willen blijven. Kan soms duur te staan komen. ( bekijk maar eens op de TV ( VRT 's zaterdags ) programma's op de Australische, Canadese en Britse luchthavens.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 08 jun 2021 15:04

het gaat wel degelijk over uitvoer van Kenya naar belgie.

het feit dat de Schatkist geld misloopt , dat begrijp ik niet zo goed.

Had mijn vriendin de BTW betaalt op de luchthaven , dan had ze diezelfde BTW toch kunnen aftrekken bij haar volgende BTW aangifte. Dat is dan toch een neutrale zaak. En bij verkoop zal ze toch BTW bijrekenen aan haar klanten ( en die verkoop wordt toch ook aangegeven in haar volgende BTW aangiften
Of mis ik hier terug iets?
Maar dat is het net, de btw moet onmiddellijk betaald worden en kan pas in de volgende aangifte (dus pas 20/07) teruggevraagd worden, als aan alle andere voorwaarden voor teruggave is voldaan. Dus momenteel zit u met een niet aangegeven en niet getaxeerde invoer. Dit moet in orde gebracht worden.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#7 , 08 jun 2021 15:21

""Vriendin heeft bewust onder de radar willen blijven""

excuseer !!
mijn vriendin heeft netjes een officieel factuur gevraagd in Kenia.( en zal netjes die factuur overhandigen aan de boekhoudster) Maar na het wachten op de valiezen en na de verplichte corona test, werd iedereen naar buiten begeleid ( in die stressperiode dacht ze er niet meer aan om die goederen aan te geven)

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jun 2021 20:19

Zoals al gezegd, i.v.m. BTW moet dit betaald worden bij invoer en niet ten tijde van de aangifte, tenzij men over een ET14.000 beschikt.

Wat de invoerrechten betreft, deze kan men achteraf niet terugvorderen, dus dit is een belasting die u niet betaald hebt.

Spontaan een regularisatie aanvragen is nu de minst slechte optie.

Als ondernemer kan u zich niet beroepen op het feit dat u niet goed op de hoogte bent of gestresseerd door de tijdsdruk. Dit is de basis als uw business net is om goederen van buiten de EU in te voeren en hier te verkopen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”