Leasefiets en belastingen ?

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Leasefiets en belastingen ?

#1 , 07 jun 2021 18:30

Ik zou een leasefiets via mijn werk willen nemen.
Nu heb ik een offerte gekregen van KBC(inbegrepen jaarlijks onderhoud(vervangen van remblokken, tandwielen en ketting enz)
Dit komt op een bruto leasebedrag van €240/maand.
Nu stel ik de vraag op mijn werk wat me dit netto maandelijks gaat kosten en ik krijg te horen dat je daar 50% mag aftrekken dus €120 netto.
Komt er vandaag een collega me zeggen wanneer je aan pensioensparen doet, een lening hebt en dan nog andere zaken dan gaat er maar 33% van dat brutobedrag af met resultaat €161/maand.

Wat is nu de juiste versie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 07 jun 2021 22:14

Beste

De gemiddelde aanslag voet is bij elke aangifte anders in functie van inkomsten, lasten, kinderen ten laste enz. Toch wel beseffen dat aanslagvoet PB vanaf 22.000 euro al aan 45% zit.
Ongetwijfeld kan je als KBC werknemer via tal van interne kanalen (HR), vakbonden enz simulaties en uitgewerkte voorbeelden terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2021 23:27

Ik ben geen KBC medewerker maar het bedrijf waar ik werk dat werkt hiervoor samen met KBC.

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2021 23:31

Beste

KBC lease heeft een aanbod voor lease fietsen. In het lease contract dat ik onlangs kon inkijken is een ongevallen verzekering en pechbijstand opgenomen evenals het jaarlijks groot onderhoud van de fiets of e-bike. De eigen bijdrage wordt van het bruto loon afgehouden, dus ook minder RSZ inhouding. Het contract loopt over 36 maanden met optie om de fiets daarna tegen de restwaarde aan te kopen of terug in te leveren. Fiscaal gezien is dit zeker gunstig vermits de eigen bijdrage inderdaad snel 45% minder belastingen oplevert + gemeentebelasting. Voor de werkgever is dit ook interessant: fittere werknemers, minder parkingplaatsen nodig, goed voor het imago en voor het milieu enz.

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2021 14:57

De vraag is hoeveel voordelig is het.
Dis €240 is bruto en wordt ook deels door de werkgever betaald zodat er een €120 overblijft netto indien 50% en €160 indien 33%.
Er zit ook een onderhoudscontract in €35/maand, diefstalverzekering en depanage.
Indien 50% €120X12x3 = €4340 + overname van €1300 = €5740.
Indien 33% € €160x12x3 = €5760 + overname van €1300 = €7060, maar dat zou €1000 meer zijn dan de fiets zelf.
Van deze bedragen gaat natuurlijk de km vergoeding vanaf = €20/dag x240 dagen = €4800

Maar als het 33% is dan wordt het al een dure zaak natuurlijk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jun 2021 20:35

De vraag is hoeveel voordelig is het.
Hangt er van af in welke belastingsschaal het hoogste deel van je belastbare loon zit, na alle andere gebruikelijke aftrekkosten die je doet (zoals lening, pensioensparen, ...)

https://financien.belgium.be/nl/particu ... arieven#q1

Daar gaat het brutobedrag af
En op wat er af gaat, word je niet meer belast

Zit je in de 50% schijf, zou je 50% belasting op die 240€ betalen, maar met fiets dus niet, dus 120€ "winst" aan uitgespaarde belasting

Zit je in de 45% schijf, is 't nog 45% 108€ "winst" (minder belasting)

Die "winst" heb je natuurlijk enkel door minder loon ...
Dat ga je ook zien, netto


En hoelang deze sinterklaasregeling nog blijft duren (minder belasting + onbelaste km-vergoeding + fiscaal voordeel voor je baas) is ook maar de vraag

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jun 2021 19:31

Samengevat.
Prijs Leasevergoeding excl. btw € 200,38 Prijs incl. btw : €238,17

Ik zit vlot in die 50% zone dus zal het zoals jij schrijft €120 voordeel zijn en kost het me maandelijks ook €120.
€120 = 6 ritten/maand x 12 maanden : zou ik dus 92 keer met de fiets moeten gaan werken om aan nul te geraken.
Is dat correct ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”