Kilometervergoeding inbrengen zonder eigen wagen

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Kilometervergoeding inbrengen zonder eigen wagen

#1 , 23 mei 2021 22:02

Ik werk voorlopig als interim, en breng kilometers in als onkosten.
Ik heb geen eigen wagen, ik maak gebruik van autodelen, de auto van mijn broers of van mijn moeder wanneer ik deze nodig heb voor het werk.

Ik ben aan het denken om de overstap te maken om zelfstandig te worden.

Hier kan je ook een Forfaitaire kilometervergoeding gebruiken, in plaats van een wagen als eenmanszaak, je eigen persoonlijke wagen gebruiken, en dus in plaats van in te brengen, het forfaitaire bedrag te gebruiken.

Gaat de fiscus hiervan op kijken omdat ik geen eigen wagen heb op mijn naam? Zouden ze hier een probleem van maken? Of moet ik gewoon kunnen bewijzen dat ik toen telkens voor mijn werk heb gereden door facturen waar ik deze kilometers ook op door reken aan de klant?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 24 mei 2021 08:56

Als je iets niet hebt, hoe ga je dit dan inbrengen ?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2021 09:36

In het eerste geval : interim : u kunt uw effectieve aantal gereden km voor uw werk inbrengen.
bX1X2:100 b = aantal km effectief gereden voor uw werk
1 = gemiddelde verbruik in liter per 100 km ( indien u verschillende wagens gebruikt, het
gemiddelde van het verbruik van de wagens )
2 = gemiddelde prijs brandstof 2020 : diesel € 1.3679 super 98 € 1.3861 super 95 € 1.3492

Wel uw effectieve verplaatsingskilometers per dag en verplaatsing bijhouden als bewijs totaal
aantal km. Verplaatsing vertrek tot klant of bestemming.

In geval van - 24000 km per jaar kunt u een forfaitaire vergoeding van € 0.3542 per km inbrengen

Indien als zelfstandige kunt u uw werkelijke kosten ( niet alleen verplaatsingskosten ... ) inbrengen of het forfaitaire aftrekbedrag. Moet u op dat ogenblik zelf berekenen welk het voordeligst is. Administratie bijhouden.

Indien u een correcte administratie bijhoudt in beide gevallen zal de fiscus niet lastig doen. Zeker als u bij de belastingaangifte ernstige bijlagen voegt.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2021 09:48

Aan TS een duidelijkere omschrijving van de inhoud van uw job als interim, zou ook wenselijk zijn. En uw vergoeding door het interimkantoor.

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2021 12:19

Als je iets niet hebt, hoe ga je dit dan inbrengen ?
Kosten worden terug betaald.
Ik betaal de benzine en betaal mijn broer terug voor de auto.
Als ik een auto huur op degage kost mij dit 36 cent per kilometer.
Er zijn dus zeker kosten.
Aan TS een duidelijkere omschrijving van de inhoud van uw job als interim, zou ook wenselijk zijn. En uw vergoeding door het interimkantoor.
Ik werk in de filmsector. Montage+camera. Als ik moet gaan filmen, werk ik via tentoo waar ik kilometers kan inbrengen aan de forfaitaire vergoeding. die de werkgever ook betaald.
Vergoeding is gewoon € 0.3542 per km, werk-werk verplaatsing.
Indien u een correcte administratie bijhoudt in beide gevallen zal de fiscus niet lastig doen. Zeker als u bij de belastingaangifte ernstige bijlagen voegt.
Dit is dus wat ik denk. Als op mijn facturen de locatie staat, net als nu bij mijn interim contracten, dan is er duidelijk naar waar ik heb gereden.
Dus dan lijkt het mij geen probleem voor de fiscus?
Ooit zal ik een auto kopen. Maar de stap naar zelfstandig is al groot. Een auto erbij kopen is een volgende stap pas, als ik dit echt nodig heb.
Ik zit nu gemiddeld aan maar 2 trajecten per week. Ongeveer 200-400km per week, op een goeie week, vaak minder. Voorlopig blijf ik dus ook onder die 24000 km per jaar.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2021 12:55

Als je iets niet hebt, hoe ga je dit dan inbrengen ?
Kosten worden terug betaald.
Ik betaal de benzine en betaal mijn broer terug voor de auto.
Als ik een auto huur op degage kost mij dit 36 cent per kilometer.
Er zijn dus zeker kosten.
Aan TS een duidelijkere omschrijving van de inhoud van uw job als interim, zou ook wenselijk zijn. En uw vergoeding door het interimkantoor.
Ik werk in de filmsector. Montage+camera. Als ik moet gaan filmen, werk ik via tentoo waar ik kilometers kan inbrengen aan de forfaitaire vergoeding. die de werkgever ook betaald.
Vergoeding is gewoon € 0.3542 per km, werk-werk verplaatsing.
Indien u een correcte administratie bijhoudt in beide gevallen zal de fiscus niet lastig doen. Zeker als u bij de belastingaangifte ernstige bijlagen voegt.
Dit is dus wat ik denk. Als op mijn facturen de locatie staat, net als nu bij mijn interim contracten, dan is er duidelijk naar waar ik heb gereden.
Dus dan lijkt het mij geen probleem voor de fiscus?
Ooit zal ik een auto kopen. Maar de stap naar zelfstandig is al groot. Een auto erbij kopen is een volgende stap pas, als ik dit echt nodig heb.
Ik zit nu gemiddeld aan maar 2 trajecten per week. Ongeveer 200-400km per week, op een goeie week, vaak minder. Voorlopig blijf ik dus ook onder die 24000 km per jaar.
Toch ook eens berekenen of u momenteel voordeel doet om uw volledige kosten in te brengen tov forfaitaire aftrok fiscus. Zeker nu u nog interim werkt.
Volgens mijn opinie gebruikt u duur materiaal voor uw werk : afschrijvingen. Ook veronderstel ik thuiswerk voor montage en dergelijke : computer, bureau en werkplaats thuis en kosten ... Ligt in dezelfde lijn als kostenbepaling bij zelfstandigheid. Eens overwegen.

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2021 15:05

Al het materiaal koop ik 2dehands.
Ik denk dat ik aan 1000-2000 euro kosten max zit per jaar.
Dus veel kosten maak ik niet.
Dan is de forfaitaire kosten inbrengen al een stuk voordeliger.

Maar ik overweeg om grotere aankopen te doen, daarmee de gedachte om de overgang naar zelfstandige te maken, zodat ik die kosten gewoon kan inbrengen en ook de BTW kan terug krijgen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”