Buy/hold crypto beslasting strategie

Spar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buy/hold crypto beslasting strategie

#1 , 17 mei 2021 12:53

Beste leden,

Vanaf 2017 heb ik een aantal cryptocurrencies aangekocht en behouden.
En in de afgelopen jaren mijn portefeuille uitgebreid.
Een aantal keren heb ik in volatiele tijden 'gespeeld' met altcoins maar nooit geen grote bedragen verdiend, het was immers voor de fun.
Ik ben ook geen daytrader.. nu beginnen mijn grootste posities, die ik een paar maanden geleden nog heb uitgebreid, flink in waarde te stijgen.

Mijn vragen;
Heb ik mn buy/hold positie verloren met wat experimenteren in altcoins?

Wordt een buy/hold positie per coin bekeken of per account?

Bij hoeveel transacties ben je een speculant/trader

Bvd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 17 mei 2021 13:07

Dit is teveel voor een goede huisvader te zijn, maar kan m.i. nog steeds gezien worden als een diverse inkomst en geen beroepsinkomst. Indien de bedragen de moeite zijn, kunt u een ruling aanvragen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 17 mei 2021 13:43

"nu beginnen mijn grootste posities, die ik een paar maanden geleden nog heb uitgebreid, flink in waarde te stijgen."
The sky is the limit. Zolang u niet verkoopt is er geen fiscaal vuiltje aan de lucht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

m.pauwels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2021 18:09

Dit is teveel voor een goede huisvader te zijn, maar kan m.i. nog steeds gezien worden als een diverse inkomst en geen beroepsinkomst. Indien de bedragen de moeite zijn, kunt u een ruling aanvragen.
Ik betwijfel dit eigenlijk. Ik denk dat er argumenten zijn om dat per actief te zien. Het gedrag voor wat het actief Bitcoin betreft, lijkt mij in aanmerking van "normaal beheer" te komen. Dat er daarnaast met een ander actief geëxperimenteerd wordt, hoeft dat m.i. niet per se contamineren.

CryptoLover
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2021 10:19

Als u kan aantonen dat u bijvoorbeeld voor 100.000 eur buy/hold heeft gedaan, en anderzijds voor 10.000 eur hebt "gespeeld" met andere muntjes, hoeft u enkel de winst op die 10.000 eur aan te geven zodra u deze verzilverd heeft (dus cash terug naar uw rekening).

Zorg wel dat het totaalplaatje klopt en verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal (screenshots, afschriften, rapporten) zodat u bij eventuele controle sterk staat. Als er toch enige vermenging blijkt te zijn tussen de 2 strategieen, zal u al een stuk minder sterk staan.

Door de vage belgische wetgeving over "normaal beheer" zal je echter nooit 100% zekerheid hebben en zal de ene controleur er anders over kunnen beslissen dan de andere.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”