Belasting op buitenlandse beleggingsverzekering

ANG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belasting op buitenlandse beleggingsverzekering

#1 , 13 mei 2021 04:43

Beste,

Excuses indien dit reeds gevraagd werd, maar ik vond het niet meteen.

Wij hebben al ruim 5j een type Tak23-verzekering lopen in Isle of Man (RL360 Quantum) waarbij maandelijkse premies worden gestort en geïnvesteerd in fondsen. Eén van de voordelen van deze formule (naast een zeer mooie rendement) is dat het geld steeds beschikbaar is.

Mijn vraag is nu hoe de Belgische fiscus tussentijdse uitbetalingen belast? Ik lees veel over Tak23 dat vrijgesteld is van voorheffing in België, maar geldt dit ook voor buitenlandse formules? Alsook voor tussentijds betalingen, of enkel bij uitbetaling van het bij verlopen van de polis (25j)?

De vraag stelt zich, omdat wij overwegen om een deel van het kapitaal uit de polis te halen voor het financieren van een woning.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 mei 2021 11:27

Als de buitenlandse instelling correct de Belgische voorschriften qua TAK23 toepast (o.a. premietaks van 2 percent op stortingen doorstorten aan België) dan zijn de voorwaarden en regels identiek aan degene die in België gelden.

Dit is in de regel het geval voor Luxemburgse TAK23 beleggingen (+/- 30 percent van de TAK23 beleggingen van Belgen bevinden zich daar).
Informeer bij de instelling op het Eiland Man of ze ook de Belgische regels 100 percent toepassen.

U moet in alle gevallen het bestaan van deze belegging verplicht vermelden in uw belastingaangifte. Anders loopt u het risico om bij de repatriëring van (een deel van) het kapitaal vervolgd te worden voor geldwitwasserij en kan uw Belgische bank het geld weigeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ANG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2021 12:45

Bedankt voor uw antwoord, Thomas.

Belangrijke nuance die ik vergat te vermelden, is dat ik op dit moment geen inwoner ben van België (expat) en dus weet de Belgische fiscus niets van deze verzekering. Er is dus geen 2% premietax doorgestort aan België.

Ik moet er dus van uitgaan dat ik deze verzekeringspolis bij terugkeer naar België zal moeten melden, wat geen probleem is. RL360 is een enorm bedrijf dat in principe ook België overziet. Ik ga er dus vanuit dat we die premietax netjes zullen betalen om in orde te zijn, vanaf het moment dat we in België ingeschreven zijn.

Dit gezegde zijnde, wat zijn die "voorwaarden en regels" waar u hieronder naar refereert? De ene website geeft aan dat dit niet belast wordt, terwijl de andere aangeeft dat dit als personenbelasting aan 33% wordt getaxeerd. En het gaat vaak over het kapitaal dat op het einde van het contract wordt uitgekeerd daar waar mijn vraag specifieker gaat over tussentijdse opnames.

Ter info: ik heb een 'regular savings life assurance' plan van RL360, dus geen type pensioensparen of dergelijke.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 13 mei 2021 12:59

Een TAK23 is vrij van roerende voorheffing.

Verder verandert uw nieuwe info het plaatje totaal!
.
1. Als de "TAK23" niet is georganiseerd naar Belgisch recht dan worden de opbrengsten belast aan 30 percent bij uitbetaling van opbrengsten. Zelf aan te geven in belastingsaangifte.

2. Indien u niet in B woont dan zijn de B belastingsbepalingen niet op u van toepassing. Wel die van het land waar u woont.

3. Aangezien een TAK23 enkel naar B recht kan zijn indien u een ingezetene van B bent, VERMOED ik dat in uw geval de voorwaarden van het contract niet voldoen aan de B wetgeving en u dus, bij opvraging na terugkeer in B, roerende voorheffing zal moeten betalen via de eerstvolgende belastingsaangife.

Het beleggingsplan waarnaar u refereert ken ik niet. Volgens mij is het geen TAK23 naar Belgisch recht. Dus onderhevig aan roerende voorheffing in België wanneer u hier woont.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”