Notarieel akkoord voor lagere registratierechten

ANG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Notarieel akkoord voor lagere registratierechten

#1 , 10 mei 2021 07:07

Beste,

Hopelijk geen illegale vraag, maar één uit praktische overwegingen waar anderen wellicht creatieve oplossingen voor hebben gevonden in het verleden.

Ik ben eigenaar van een onroerend goed in het buitenland. Indien mijn vrouw en ik nu (al dan niet samen) een huis willen kopen in België, dan begrijp ik dat wij niet in aanmerking komen voor de lagere registratietax van 6% (enkel geldig bij enige woning), maar de volle 10% zullen moeten betalen.

Mijn vraag is nu of er legale oplossingen bestaan om dit te omzeilen, bv. door het huis op naam van mijn vrouw te kopen en via een notarieel document (schuldbekentenis of andere) te laten registreren dat mijn kapitaal eveneens is geïnvesteerd in het huis?
Ik begrijp daarbij dat het niet onmogelijk is om samen een hypothecair krediet aan te gaan (lees: wii betalen samen af) ondanks dat het huis enkel op naam van mijn vrouw zou staan.

Wij zijn zonder contract (eg. gemeenschap van goederen) getrouwd en ik wil dus vermijden dat ik mijn inbreng volledig verlies in geval van een scheiding, doch 4% kan besparen, wat zal neerkomen op ettelijke tienduizenden euro's. Ik besef echter ook dat ik waarschijnlijk heel wat gevolgen van zulk arrangement vergeet of onderschat.

Bedankt voor jullie insteek!

Groeten,
ANG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 10 mei 2021 20:19

Beste

U betaalt dan het standaardtarief van 10 %. U kan dat legaal oplossen door de ‘verhinderende eigendom’ binnen het jaar na aankoop te vervreemden. U kan na de vervreemding een teruggave vragen. Normaliter wordt de belasting in hoofde van elke koper gerekend. Volgens mij kan mevrouw wel aanspraak maken op verlaagd tarief. U niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”