PROBLEEM BELASTINGAANGIFTE

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

PROBLEEM BELASTINGAANGIFTE

#1 , 07 mei 2021 14:28

Iemand vroeg me om hulp bij de belastingaangife van een overleden ouder.
Ik logde in bij tax-on-web met die persoon zijn identiteitskaart (in zijn bijzijn).
Helaas trof ik een blanco formulier aan. Niks ingevuld wat betreft pensioen FPD.
Nochtans zegt de info, bij aanklikken, dat iemand die in eerste graad verwant is met de overledene die gegevens te zien krijgt.
NIET DUS!

Contact opgenomen met de tollenaars. Die sturen me een mail dat de gegevens wel ingevuld zijn....
Opnieuw ingelogd....weer enkel een leeg formulier op naam van de overleden persoon.

Nog eens contact opgenomen met de tollenaars en die zeggen nu dat als je het zelf niet kunt een AFSPRAAK dient gemaakt voor telefonische hulp bij het invullen!!!!!

Die kerels wentelen hun eigen tekortkoming dus af door mij te schofferen tegenover de persoon die ik wil helpen. Terwijl de fout bij hen ligt.

Tenzij de fout bij mij ligt, dan hoor ik het hier graag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 07 mei 2021 14:31

Moeilijk te zeggen waar de fout ligt, maar sinds vorig jaar moet u inderdaad een afspraak maken om geholpen te worden.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 07 mei 2021 14:32

Hoe weet die software van de fiscus, die gekocht is een goedkope voedingswinkel, of iemand verwant is tot de eerste graad ?
Eventueel een klachtenbrief naar een ministrieel kabinet schrijven

Reclame

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 mei 2021 14:39

Hoe weet die software van de fiscus, die gekocht is een goedkope voedingswinkel, of iemand verwant is tot de eerste graad ?
Eventueel een klachtenbrief naar een ministrieel kabinet schrijven
Denk je echt dat die er iets van begrijpen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2021 15:03

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ngaangifte

https://uitvaartvlaanderen.be/fiscus-ov ... -aangifte/

Thomas kreeg betrokkene vorig jaar al een voorstel van vereenvoudigde aangifte ? Misschien dan deze afwachten ?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 mei 2021 17:23

Voor een overledene wordt geen vereenvoudigde aangifte opgestuurd.
Vorig jaar heb ik - als niet verwante - enkele aangiftes via ToW doorgegeven. Dat was geen probleem. Gebeurde als afgevaardigd door de familie. Als ze dat nu gewijzigd hebben, maken ze het vooral zichzelf moeilijk.
Er was wel één geval dat ' de dienst' eerst moest bevestigen vooraleer wij verder konden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 07 mei 2021 18:21

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ngaangifte

https://uitvaartvlaanderen.be/fiscus-ov ... -aangifte/

Thomas kreeg betrokkene vorig jaar al een voorstel van vereenvoudigde aangifte ? Misschien dan deze afwachten ?
Neen. Een gewone aangifte. Ik heb verschillende jaren zelf aangiftes gedaan voor die persoon toen hij nog leefde.
Aangezien de overledene onroerend goed verhuurde moet er nu een pro rata berekening worden gemaakt.
Dat is geen probleem, maar het is een raadsel (waarop Financiën niet correct kan antwoorden) waarom de pensioengegevens niet zichtbaar zijn. Alhoewel ze beweren dat ze wél zichtbaar zijn.
Begrijpe wie begrijpen kan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 07 mei 2021 18:46

Het lijkt op een algemeen en geen eenmalig probleem. Het is al de tweede keer deze week dat ik ditzelfde hoor.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 07 mei 2021 18:51

En dan maar klagen dat ze niet genoeg personeel hebben.
En de fout niet toegeven hoor. Blijven beweren dat de gegevens er wel staan!

Intussen een kopie van de fiche aangevraagd bij de FPD.
Dit is kafkaiaans....ik moet een andere instantie lastigvallen voor informatie die de fiscus reeds heeft om die nogmaals via de aangifte aan diezelfde fiscus mee te kunnen delen. En dat allemaal in tegenstrijd met de eigen bewering van die fiscus.

Na het fiasco met de vereenvoudigde aangifte in de vorige jaren en het terugschroeven ervan dit jaar staan ze nog eens met hun billen bloot.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 08 mei 2021 18:16

U kunt de aangifte van een persoon die in 2020 of 2021 overleden is online indienen.

Met het nationaal nummer van de overleden persoon hebt u rechtstreeks toegang tot zijn aangifte via MyMinfin (Tax-on-web)(externe link) > De belastingaangifte voor een overleden persoon indienen (Tax-on-web).

De aangifte van de overleden persoon zal grotendeels vooraf ingevuld zijn als u:

ofwel een nakomeling van de 1e of 2e graad bent
ofwel een voorouder van de 1e graad bent
ofwel zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner bent


Dit heb ik gevonden op Myminfin. U kan als vreemde dus wel de aangifte van een overledene indienen, maar blijkbaar ziet u dan niet de vooringevulde bedragen. Dat is voorbehouden aan partner of kinderen. Dat was vorig jaar niet zo, toen kreeg je die bedragen wel te zien.
Dus best de EID van familielid gebruiken.
Ik ga wel eens vragen aan mijn contact bij FOD of en hoe dat kan opgevangen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 mei 2021 19:06

@Wanton:
Zoals ik schreef heb ik ingelogd met de IDkaart van de zoon van de overledene!!
Zie #1.
Maar niets te zien, enkel leeg invulformulier.
Ook met de IDkaart van de kleindochter lukt het niet.

Dat een vreemde de gegevens niet kan zien dat wist ik wel.

Uit het antwoord dat ik heb gekregen van FOD Financiën blijkt dat ze zelf de klepel niet weten hangen. Citaat:
" U dient hiervoor wel over het repertorium-nummer en rijksregisternummer te beschikken van de overledene. Bij deze geef ik u alvast de gegevens mee: ...."

Repertoriumnummer is niet nodig, het kan zelfs niet ingegeven worden, enkel het rijksregisternummer!

Mijn gok is dat ze door een fout alles voor iedereen onzichtbaar hebben gemaakt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”