Op nul zetting van uw BTW-rekening-courant

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Op nul zetting van uw BTW-rekening-courant

#1 , 23 apr 2021 10:27

Vragen samengevoegd - JurecaBE -moderator


Dag iedereen,

Onlangs startte ik een onderneming op (VOF) voor iets dat ik uitvoer naast mijn vaste job.
Ik ben mij intussen stap voor stap aan het leren hoe ik mijn boekhouding en dergelijk moet doen...

Maar onlangs kreeg ik een brief met als onderwerp "Laatste verwittiging voor de op nul zetting van uw btw-rekening-courant"
In de brief staat ook "saldo verschuldigd aan de FOD Financiën = 0,00" en "Saldo in uw voordeel = ...."

Men zegt in de brief ook dat we onze ontbrekende aangiften moeten ingeven.

Kan iemand miij helpen wat dit betekent en wat ik hiervoor zou moeten doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 apr 2021 10:58

U hebt één of meerdere btw-aangiften niet ingediend. Vermoedelijk 4de kwartaal 2020.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2021 10:58

Vragen samengevoegd - JurecaBE -moderator


Dag iedereen,

Ik heb onlangs een onderneming opgestart (VOF) maar voorlopig zijn onze inkomsten minder dan €25.000.
Hierdoor zijn wij vrijgesteld van BTW.

Echter vroeg ik me af welke zaken wij jaarlijks of wanneer dan ook moeten indienen voor onze boekhouding op orde te hebben?

Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik dit kan leren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 apr 2021 11:00

Antwoord op vraag 2 - Vragen samengevoegd - JurecaBE -moderator
Uw jaarlijkse klantenlisting moest reeds vorige maand ingediend zijn.

Gelet op deze en vorige vragen, raad ik u toch aan dringend bijstand van een boekhouder te zoeken.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2021 11:01

Bedankt. Wij hebben inderdaad nog niet ingediend. Wij zijn in oktober 2020 opgestart.

Aangezien onze omzet onder de €25.000 is dachten we dat we dit niet moesten doen maar dit is dus niet correct?

Wat zou onze BTW aangifte dan moeten bevatten aangezien onze omzet onder de €25.000 is.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 23 apr 2021 11:08

De vrijstellingsregeling <25000 omzet is optioneel, u moet dat dus expliciet aanvragen.

Bijgevolg bent u niet vrijgesteld van btw en gaat u uw omzet met btw moeten belasten. Verkoop van 100 euro wordt dan 82,64 omzet en 17,36 btw te betalen indien 21%. Hier is de handleiding:

https://financien.belgium.be/sites/defa ... n-2019.pdf

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2021 11:14

Bedankt voor uw reactie. Ik stuurde u ter info een privébericht.

Wij hebben huidig bij alles wat we hebben verkocht 21% BTW ingerekend. Dus dit is in orde.
Daarnaast hebben we ook alle facturen ter beschikking van onze aankopen en wat we hebben verkocht.

Wat zouden we dan nu het beste doen?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 23 apr 2021 11:24

Zoals in PB geantwoord, zoek dringend een boekhouder.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2021 13:11

Bedankt. Echter spijtig dat u mij gewoon niet helpt met een korte uitleg. Dit is ten slotte het nut van forums.

Intussen heb ik alles kunnen uitzoeken. En hier een korte toelichting voor mensen voor wie dit nuttig kan zijn.

De BTW aangifte moet ieder kwartaal (4x per jaar gebeuren). Het indienen ervan moet gedaan worden via het InterVAT portaal van de overheid.

Hierin kan je ieder kwartaal eenvoudig u BTW aangifte ofwel invullen ofwel uploaden in bijvoorbeeld een XML formaat.
Je kan hiervoor tools gebruiken waarin je al je kosten en inkomsten geeft en dan kan je op die manier eenvoudig een dergelijke XML genereren die je op InterVat kan uploaden.

Een goede tool is bijvoorbeeld Cashaca.

Ik zal dit dus ASAP doen voor zowel Q4 van 2020 en voor Q1 van 2021. Alles komt dus mooi inorde.

jef007
Berichten: 1681

#10 , 23 apr 2021 13:23

:shock:
als u die dergelijke elementaire zaken niet weet, dan zoekt u inderdaad beter zoals leen aangaf, beter een degelijke boekhouder.

een degelijke boekhouder is goedkoper dan de boetes voor het niet tijdig indienen van BTW aangiften

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2021 13:27

Bedankt, maar ik heb zonet uitgelegd hoe je dit moet doen ;)

Zo moeilijk is het niet hoor. Wel grappig dat iedereen hier alles behalve uitlegt hoe het moet.

jef007
Berichten: 1681

#12 , 23 apr 2021 13:41

""Bedankt, maar ik heb zonet uitgelegd hoe je dit moet doen ;)""

waarom vraag je het dan????

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 apr 2021 15:41

Als je geen boekhouder wenst , volg dan ten minsten eens bedrijfsbeheer, dit is zeker geen luxe ..
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 23 apr 2021 16:19

We reiken hier de tools aan zodat u verder kan.
We zijn een site die loopt op vrijwilligers .
LeenW heeft al een PB gestuurd. Dat doe ik zelf ook als het onderwerp te delicaat is om hier open te bespreken. Edoch uw handje vasthouden kunnen we niet... een beetje zelf opzoeken kan geen kwaad hoor.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 apr 2021 18:40

U spreekt ook over uitvoeren: hou er rekening mee dat dit nog een stuk complexer is dan een gewone aangifte.

Misschien nog een geluk dat je ongewild geen vrijstelling voor btw hebt aangevraagd, als ik daarna lees dat je wel btw hebt aangerekend op facturen...

Laat je grondig adviseren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”