werken in het buitenland

bosuil
Topic Starter
Berichten: 1

werken in het buitenland

#1 , 27 dec 2008 11:15

Beste,

Vanaf 1 februari ga ik voor mijn werkgever 2 jaar in het buitenland werken (Berliljn). Ik blijf wel op de payroll in België.

Ik dacht dat ik dan ook in België belastingsplichtig zou zijn, maar dit blijkt niet het geval te zijn (187-dagen regel).

Hoe zit het nu met mijn lening op mijn woning? Kan ik dat dan in mijn duitse belastingaangifte onderbrengen? Hoe zit het met andere zaken zoals bv. dienstencheques?

Ik ben van plan 2x per maand op en neer te reizen. Kan ik dat als woon-verkverkeer beschouwen?

bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 dec 2008 10:43

“Art.3.De rijksinwoners zijn onderworpen aan de personenbelasting.Art.5.Rijksinwoners zijn aan de personenbelasting onderworpen op grond van al hun in dit Wetboek als belastbaar vermelde inkomsten, zelfs indien sommige daarvan in het buitenland zijn behaald of verkregen. “(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Nummer 3/48 In het algemeen betekent het loutere feit dat een rijksinwoner naar het buitenland vertrekt om er een beroepswerkzaamheid uit te oefenen, niet ipso facto dat hij daardoor de hoedanigheid van rijksinwoner verliest.
Nummer 3/49 Bij de beoordeling van de hoedanigheid van de belanghebbenden rijksinwoners of niet-rijksinwoners moet worden gesteund : in de eerste plaats op hun eventuele inschrijving in het Rijksregister van de natuurlijke personen
Nummer 5/1 WIB 92, bekrachtigt het territoriale karakter van de PB. In hoofde van de rijksinwoners treft de belasting alle in het WIB 92 als belastbaar vermelde inkomsten, met inbegrip van die welke in het buitenland zijn behaald of verkregen. Nochtans doen de bepalingen van art.5 WIB 92, geen afbreuk aan sommige bijzondere regelingen, zoals : 1° de belastingvrijstelling bepaald in de overeenkomsten die België met vreemde Staten heeft gesloten ter voorkoming van dubbele belasting; ingevolge art.155 WIB 92, worden de aldus vrijgestelde inkomsten evenwel in aanmerking genomen voor het bepalen van de belasting, maar de op die inkomsten betrekking hebbende belasting wordt in mindering gebracht van de totale belasting; 2° de krachtens art.156 WIB 92, toegestane vermindering tot de helft voor de belasting die evenredig betrekking heeft op sommige inkomsten uit het buitenland.”(Commentaar op het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992).

België sloot met Duitsland vier verdragen om dubbele belasting te vermijden. Uw geval ressorteert daaronder vrijwel zeker. Zie daartoe :
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Uit art.155 WIB blijkt dat u als rijksinwoner belastingplichtige blijft in België,dus ook inzake lening en dienstencheques.

Inzake woon- werkverkeer vermoed ik dat u zinspeelt op uw beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen uw woonplaats en uw plaats van tewerkstelling uit art.66 en 66bis WIB. Ik ga er echter van uit dat de verplaatsingskosten België-Berlijn-België door uw werkgever betaald worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”