Zelfstandig/zwartwerk

Meisje345
Topic Starter
Berichten: 1

Zelfstandig/zwartwerk

#1 , 19 dec 2008 17:16

Hallo

Een aantal maanden geleden werd ik voor onbepaalde duur geschorst bij de RVA. Ik werk wel af en toe voor interim maar da's allemaal maar inspringen waar nodig en na een week zit ik weer zonder werk en heb ik helemaal geen inkomsten (ocmw kan niet helpen omdat ik nog thuis woon).
Nu ben ik een tijdje geleden een webwinkeltje begonnen.
Omdat ik verwachtte daar maar enkele euro's mee te verdienen per maand dacht ik niet dat ik ermee in de problemen zou komen maar de zaken lopen beter dan verwacht, elke dag komen er bestellingen binnen en ik ben natuurlijk als de dood dat alles aan het licht komt als ze mijn bankrekeningen gaan controleren enzo.
Ik heb mijn getuigschrift van bedrijfsbeheer dus in feite kan ik alles gaan regelen en volledig zelfstandig zijn maar volgens mij moet je echt hondereden euro's winst maken per dag om rond te komen als zelfstandige?
Ik wil natuurlijk graag met alles in orde zijn maar ik kan nu geen duizenden euro's belastingen en btw gaan betalen..
Zijn er mensen die hier meer over weten en mij raad kunnen geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 dec 2008 11:45

“Art.56...§2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de *Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(Wetboek BTW).

* “Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR...”(K.B. nr.19,29 december 1992).

“Art.5.De natuurlijke personen die koopman zijn, de vennootschappen onder firma en de gewone commanditaire vennootschappen waarvan de omzet over het laatste boekjaar, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, een door de Koning bepaald bedrag niet overschrijdt, behoeven geen boekhouding te voeren volgens de voorschriften van de artikelen 3 en 4, indien zij alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde inschrijven in ten minste (drie dagboeken) zodanig ingericht dat in bijzonderheden kunnen worden gevolgd :...”(17 juli 1975 Wet met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen).

Zie ook :
-K.B. nr.38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen(beneden een bepaald inkomstenbedrag is geen bijdrage verschuldigd).
-16 JANUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen.
-http://www.unizo.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fotodro
Berichten: 3

#3 , 23 dec 2008 21:26

1 ding is zeker: je gaat slechts belastingen en btw dienen te betalen, als je meer verkoop dan je aangekocht hebt..

Dusja: je kan bijna zelf bepalen in hoeverre je winst maakt en hierop volgend dan belasting betaalt..

mvg

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”