zelfstandig in bijberoep

Elle*
Topic Starter

zelfstandig in bijberoep

#1 , 12 dec 2008 22:18

:)
Laatst gewijzigd door Elle* op 18 jul 2013 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 13 dec 2008 12:27

u kan altijd een curus volgen bij vb Syntra inzake bedrijfsbeheer dat ben je iets beter geschoold om van start te gaan

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 dec 2008 12:53

“Art.56...§2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(Wetboek BTW).

“Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR...”(K.B. nr.19,29 december 1992).

‘Mijn omzet zal niet erg groot zijn (ong €300/mnd)’ = 3600 Eur/jaar zodat u voornoemde vrijstelling geniet.

“Art.45.§ 1. Op de belasting die hij verschuldigd is, mag elke belastingplichtige in aftrek brengen de belasting geheven van de aan hem geleverde goederen en verleende diensten, van de door hem ingevoerde goederen en de door hem verrichte intracommunautaire verwervingen van goederen, in de mate dat hij die goederen en diensten gebruikt voor het verrichten van...”(Wetboek BTW).

Vermits u geen BTW verschuldigd bent kan u er ook geen aftrekken.

Inzake personenbelasting kan u slechts aftrekken indien u integraal overstapt van forfaitaire naar bewezen beroepskosten krachtens art.51 Wetboek Inkomstenbelastingen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

“Art.5.De natuurlijke personen die koopman zijn, de vennootschappen onder firma en de gewone commanditaire vennootschappen waarvan de omzet over het laatste boekjaar, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, een door de Koning bepaald bedrag niet overschrijdt, behoeven geen boekhouding te voeren volgens de voorschriften van de artikelen 3 en 4, indien zij alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde inschrijven in ten minste (drie dagboeken) zodanig ingericht dat in bijzonderheden kunnen worden gevolgd :...”(17 juli 1975 Wet met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen).

Zie ook :
-K.B. nr.38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen(beneden een bepaald inkomstenbedrag is geen bijdrage verschuldigd).
-16 JANUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen.
-http://www.unizo.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#4 , 15 dec 2008 11:48

Wat die computer betreft.
Normaal ja. Kan nog 100 % afgeschreven worden en btw volledig terugbetaald (Mijn mening) Best afschrijven op 3 jaar.
Men mag een voorwerp van vorig jaar in een later jaar afschrijven dacht ik, zonder probleem.

BTW afschrijven moet best ALTIJD met factuur op kasticketten staat meestal geen BTW uitsplitsing. en teld niet mee als factuur.

€ 73 ondernemingticket kost mag men inbrengen.

Zeker bijhouden inkoop facturenboek, verkoop facturen boek en eventueel kasboek. En dan is er al veel in orde. Ook BTW aangiftes en listing op tijd binnen doen. Niet echt een boekhouder nodig.

Over het algemeen is het raadzaam om investeringen (kosten) met bedragen boven de € 250 af te schrijven. Indien kleiner gewoon als kost (62 of hoger rekening) boeken. Vb: Een rekenmachien gaat men niet afschrijven, een computer wel. Ook voor zorgen dat ge omzet aangeeft, teveel afschrijven zonder omzet is u in problemen werken.

En € 300 is wel echt weinig om echt van een zaak te kunnen spreken. DUS opletten met BTW, ... (zie opmerking j.demoor)

Elle*
Topic Starter

#5 , 16 dec 2008 09:38

:idea:
Laatst gewijzigd door Elle* op 18 jul 2013 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

fotodro
Berichten: 3

#6 , 23 dec 2008 20:55

Btw aftrekken op die aangekochte computer is in mijn ogen onmogelijk. Om btw te kunnen aftrekken heb je als zelfstandige een geldige factuur nodig, met de verschillende noodzakelijke vermeldingen aanwezig: naam leverancier, naam klant, btw gegevens, datum, ...

PC afschrijven op drie jaar zal in jouw gevallen door de btw-administratie normaal gezien wel aanvaard worden.

Mocht je echt je activiteit aanvangen en als btw-belastingplichtige starten, dan raad ik je aan om gewoon een nieuwe pc te kopen en je huidige te verkopen. Op die manier kan je meteen het volledige btw bedrag recupereren en de maatstaf van heffing over drie jaar spreiden..

mvg

simonjo
Berichten: 285

#7 , 30 dec 2008 23:46

ALs je in bijberoep begint moet je je inschrijven bij een sociale kas.

Je kan in princiepe een vrijstelling krijgen indien je onder die vastgestelde inkomensgrens blijft, maar die sociale kassen zijn daar niet happig op, werk verrichten zonder ervoor betaald te worden, wie wil dat !?

Die willen eerst langs de kassa gaan en na 2 of 3 jaar betalen ze dan de onterecht geinde bedragen terug als ze uw inkomen via de belastingen ontvangen. Er zit dus enkele jaren vertraging op.

Misschien op voorhand eens rondhoren bij verschillende sociale kassen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”