Douaneproblemen

Frans
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Waregem

Douaneproblemen

#1 , 08 mei 2006 20:37

Dag allemaal,
Een 3-tal weken geleden kocht ik op eBay een muziekinstrument uit China. Aangezien niemand hoger bood dan 1,99 ? werd mij dat toegewezen voor die ongelooflijk lage prijs. De zending staat nu in Brussel bij de douane en die doen moeilijk over die lage prijs, want de verzendingskosten bedragen meer dan 200 ?. Ik stuurde reeds een "receipt" van PrePal (on-line wereldwijde betalingsdienst) waarop die bedragen vermeld zijn. Nu vraagt de douane nog het bewijs dat ik dat werkelijk betaald heb. Dat kan ik straks als mijn Visa afgerekend wordt.
Mijn vraag is echter: Kan de douane die zending tegenhouden of kunnen zij een andere prijs schatten en mij daarop rechten doen betalen ?? Kortom, waaraan kan ik mij verwachten en hoe mij daarop voorbereiden ??
Met vriendelijke dank bij voorbaat voor Uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 09 mei 2006 08:13

Frans,

Last met de douane is het slechts dat je kan overkomen bij het invoeren van goederen.
Zij hebben het recht goederen te blokkeren als zij een misdaad vermoeden.
Deze kunnen zijn gestolen goederen, heling, oplichting, vervalsing en ontduiking van invoerrechten. Dit zijn er slechts een paar.
Zij kunnen je muziekinstrument vast houden tot na hun onderzoek.
Daarna kunnen zij je invoerrechten doen betalen op de werkelijke waarden of op het bedrag van de door hun aangestelde schatters.
Maar zij kunnen ook je betaalbewijs aanvaarden en je op dat bedrag invoerrechten laten betalen. Maar kunnen er ook een heel onderzoek van maken waar dat instrument vandaan komt.
Het is voor hen altijd verdacht als iemand iets wil invoeren dat zoveel kost aan verzending en dan maar een waarde zou hebben van nog geen twee broden.
Dus zeggen wat er gaat gebeuren en hoeveel je zal moeten betalen, kan niet. Het ?nige dat kan gezegd worden is, in het slechtste geval ben je het instrument kwijt en betaal je nog een flinke boete ook, in het beste geval aanvaarden zij je betalingsbewijs en betaal je daar invoerrechten op.

Frans
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Waregem

#3 , 09 mei 2006 20:41

Hello Sperwer,
Hartelijk dank voor je zeer duidelijke en volledige antwoord. Dit is werkelijk een antwoord op de gestelde vraag.
Echt geruststellend is het niet maar toch beter voorbereid te zijn op wat zou kunnen komen !!
Het doet deugd in deze ego?stische wereld nog mensen te vinden die anderen belangeloos wilen helpen.
Met vriendelijke groeten en steeds tot wederdienst bereid.
Frans

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”