BTW boete nieuwbouwwoning

stevo!
Topic Starter
Berichten: 4

BTW boete nieuwbouwwoning

#1 , 27 apr 2006 22:35

Ik hoor regelmatig dat men na het bouwen van een woning, en na het indienen van het BTW-dossier een boete krijgt. Zelfs als het dossier in orde blijkt. Soms baseert men zich blijkbaar op een bepaalde waarde die de woning zou hebben en vergelijkt deze met de ingediende facturen.

In mijn geval zijn we hier nog ver niet, maar voorkomen is mijn inziens beter dan genezen. Daarom de vraag.

Wij bouwen momenteel zelf onze woning met hulp van schoonvader en schoonbroer en hebben derhalve enkel facturen van de materialen. Uitgezonderd enkele specifieke posten ( ramen, bezetten, chape ). Al het overige zal zelf uitgevoerd worden.

Nu is mijn vraag, waar ligt de bewijslast indien er toch een boete zou komen, wat zijn de mogelijkheden in geval van boete. Ik hoor dat hier soms niets aan te doen valt terwijl het toch oneerlijk zou zijn een hoge boete te krijgen omdat je zelf hard gewerkt hebt. Maw, je betaalt BTW op je eigen uren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 apr 2006 23:22

Art.59.?2.Onverminderd de in ?1 genoemde bewijsmiddelen,is de door de Koning aangewezen ambtenaar of de belastingplichtige bevoegd een deskundige schatting te vorderen om de normale waarde van de in artikel 36,??1 en 2 bedoelde goederen en diensten(=?werk in onroerende staat,wanneer het betrekking heeft op op te richten gebouwen?) te bepalen...Als minimummaatstaf geldt de normale waarde van het goed of van de dienst zoals ze door de deskundige is bepaald...(W.BTW.=Wetboek B.T.W.,3 juli 1969)

Art.64.?4.Behoudens tegenbewijs wordt ieder pas opgericht gebouw geacht door een belastingplichtige geleverd te zijn ter uitvoering van ??n of meer dienstverrichtingen met betrekking tot een werk in onroerende staat...De eigenaar moet daarenboven,uiterlijk binnen drie maand vanaf de datum van de betekening van het kadastrale inkomen,bij de ambtenaar aangewezen door de Minister van Financi?n een aangifte indienen die een omstandige opgave bevat van de voor het bouwen ontvangen facturen waarop de belasting over de toegevoegde waarde in rekening werd gebracht.(W.BTW.).


Met tien gefactureerde bakstenen bouwt u geen huis waarvoor volgens plan duizend bakstenen nodig zijn.Vermits de bouwheer-consument de eindbetaler is van de BTW strekt de controle ertoe van hem BTW te innen op de negenhonderdnegentig overige bakstenen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”