Berging kopen vs registratierechten?

hansvdc
Topic Starter
Berichten: 9

Berging kopen vs registratierechten?

#1 , 07 apr 2021 17:11

Hallo,

Ik wil een berging kopen voor 3.000€ en btw, 9m².Verkoop onder BTW-stelsel voor deel constructie, grondaandeel onder registratie.
Nu ja de fiscus wil een aanzienlijk deel rond de 2200 euro erbij..+ btw
Nogal overdreven...?

1)Is een huurkoop een oplossing of
2) comrpomis sluiten laten registreren en deel(als verkoper hierin meegaat) niet betalen zodat het eventueel voor de vrederechter komt eventueel in vrijwillige verschijning en dan betalen zodat vrederechter de akte zou kunnen verlijden?
3) gewoon huren?

Ik weet dat het niet inschrijven op hypotheekantoor als gevolg heeft dat verkoop niet tegenstelbaar is aan derden maar huurcontract toch ook niet als ik het zou huren?
Quid?
Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 07 apr 2021 17:22

2) is fraude

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 apr 2021 18:56

Grondaandeel is pro rata quotiteit. Quotiteit van bergingen is peanuts. Is het grondaandeel (veel) te hoog gezet?

Wat wil de overheid? BTW op 2200€ omdat het grondaandeel te hoog gezet was (of niet toepasbaar was omdat constructie en grond door dezelfde firma geleverd wordt)

Als de verkoper manifest verkeerde info gaf waarop je toehapte - bv verkoop BTW met grond op registratie of veel te veel stak in de grond - dan zou je eens kunnen gaan praten over compensatie. Als er manifest bewijsbare foutieve info gegeven was door makelaar of promotor kan dreigen met klacht bij BIV (makelaar) etc mogelijks “wonderen” doen. Is ons recent gelukt : makelaar verkocht nieuw huis aan BTW en registratie doch t moest 100% BTW zijn: de kortingen ten bedrage van meer dan de meerprijs waren op een halfuurtje stevig discussiëren met promotor en makelaar binnen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”