bijberoep activiteit opschorten

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

Re: bijberoep activiteit opschorten

#16 , 08 apr 2021 11:58

Wat of hoe men het doet ?, ooit krijg men toch eens het deksel op hun gezicht, en zeker deze die veel aftrekken en GEEN verkoop hebben soms iets sneller .

De BTW heeft niet graag dat men aftrokken doet als er geen verkoop is
Lowie, u heeft zeker ook veel ervaring in het reilen en zeilen van firma's. Is correct wat u ook aangeeft.
De fiscus is hier ook niet happig op.

TS vraagt raad, dus geef ik ook in die zin mijn reacties en volgens de regeltjes. In mijn beroeps verleden heb ik die dikwijls moeten overtreden, of als goede boekhouder tot op de kantjes en limieten aftasten.
Zelf nooit enige problemen gehad, maar dat kwam door totaal goed onderbouwde dossiers en administratie/boekhouding.

Maar het is niet de bedoeling om op JF er de kantjes te laten afrijden.

Indien het misloopt dan is de reageerder zijn fout. En ze hebben allemaal geen Lowie om recht te zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 apr 2021 12:05


En je hebt wel gewoon elk kwartaal je btw-aangiftes ingediend ?
Ja, dit moet wel per kwartaal om de btw te kunnen aftrekken. Daar kan je volgend jaar niet mee afkomen.
Dat is niet helemaal correct, btw aftrek kan tot 3 jaar na datum factuur. Het eenjarigheidsbeginsel bestaat enkel in de directe belastingen.
Terechte opmerking. Gebeurt meestal niet om vrijwillig pas later terug te vorderen, maar kan inderdaad perfect.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 apr 2021 16:58

>>> LeenW
Dat is niet helemaal correct, btw aftrek kan tot 3 jaar na datum factuur. Het eenjarigheidsbeginsel bestaat enkel in de directe belastingen.
Dus kan/mag ik de onkosten indienen bij kwartaal 2/2022 ?

Reclame

LeenW
Berichten: 12841

#19 , 08 apr 2021 17:09

>>> LeenW
Dat is niet helemaal correct, btw aftrek kan tot 3 jaar na datum factuur. Het eenjarigheidsbeginsel bestaat enkel in de directe belastingen.
Dus kan/mag ik de onkosten indienen bij kwartaal 2/2022 ?
Indien in 2021 aangekocht, kan u dit nog tot 31/12/2024 in de aangifte opnemen

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 apr 2021 17:21

Indien in 2021 aangekocht, kan u dit nog tot 31/12/2024 in de aangifte opnemen
ok ... en dan zou ik nu enkele kwartalen een "nihil aangifte" indienen ?

LeenW
Berichten: 12841

#21 , 08 apr 2021 17:25

Indien in 2021 aangekocht, kan u dit nog tot 31/12/2024 in de aangifte opnemen
ok ... en dan zou ik nu enkele kwartalen een "nihil aangifte" indienen ?
In theorie is het stopzetten via 604C en dan volgend jaar opnieuw activeren.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#22 , 08 apr 2021 18:02

... tijdelijk stopzetten met behoud van btw-nr (inschrijving KBO) ?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 apr 2021 20:43

Indien in 2021 aangekocht, kan u dit nog tot 31/12/2024 in de aangifte opnemen
ok ... en dan zou ik nu enkele kwartalen een "nihil aangifte" indienen ?
In theorie is het stopzetten via 604C en dan volgend jaar opnieuw activeren.
LeenW is formulier 604C niet voor definitieve stopzetting ?

en formulier 604B voor wijziging ?

https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... 6136338411

in dit blad : rubriek zoeken : 604B invullen
rubriek administratie : AAFisc-B.T.W. aanduiden
rubriek thema : BTW aanduiden

dan gewoon rechts: zoeken wijziging BTW-identificatie 2018 nl downloaden

LeenW
Berichten: 12841

#24 , 08 apr 2021 21:23

Ik raad TS sowieso aan dit te bespreken met zijn plaatselijk btw-kantoor.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 apr 2021 21:30

Ik raad TS sowieso aan dit te bespreken met zijn plaatselijk btw-kantoor.
Vind ik ook het beste. Is geen alledaagse situatie. Maar had voorkomen kunnen worden. Zoals ik reeds aangaf in mijn reactie van 10u48.
En bij gebrek aan verdere info omtrent de vraag ?

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#26 , 09 apr 2021 07:48

... antwoord plaatselijk btw-kantoor :
Zoals reeds uitgelegd, kan u de btw op de gemaakte kosten slechts recupereren in de mate dat de aangekochte goederen en diensten gebruikt worden voor het verrichten van belastbare handelingen. Artikel 45, § 1 Wetboek Btw is wel degelijk van toepassing op uw activiteiten. De beoordeling of al dan niet aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid is voldaan, valt onder de bevoegdheid van de controle ambtenaar.
Vind ik ook het beste. Is geen alledaagse situatie. Maar had voorkomen kunnen worden. Zoals ik reeds aangaf in mijn reactie van 10u48.
→ omstandigheden

formulier 604B is enkel voor wijzigingen maar blijkbaar niet voor tijdelijke stopzetting

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#27 , 09 apr 2021 08:09


LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#28 , 09 apr 2021 09:28

... antwoord plaatselijk btw-kantoor :
Zoals reeds uitgelegd, kan u de btw op de gemaakte kosten slechts recupereren in de mate dat de aangekochte goederen en diensten gebruikt worden voor het verrichten van belastbare handelingen. Artikel 45, § 1 Wetboek Btw is wel degelijk van toepassing op uw activiteiten. De beoordeling of al dan niet aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid is voldaan, valt onder de bevoegdheid van de controle ambtenaar.
Vind ik ook het beste. Is geen alledaagse situatie. Maar had voorkomen kunnen worden. Zoals ik reeds aangaf in mijn reactie van 10u48.
→ omstandigheden

formulier 604B is enkel voor wijzigingen maar blijkbaar niet voor tijdelijke stopzetting

Volgens mij is een tijdelijke inactiviteit wegens omstandigheden = wijziging.

En de reactie hierboven is de juiste voor uw geval/ Contact met het BTW controlekantoor in uw streek.

LeenW
Berichten: 12841

#29 , 09 apr 2021 09:57

Wijziging wil echt zeggen wijziging, adres, actvititeit, belastingsregime, etc. Voor een stopzetting, definitief of tijdelijk, is het 604C.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#30 , 09 apr 2021 10:52

zie #23 gebruik dezelfde link en vraag 604C en open document. Volgens mij ( misschien kan ik niet goed lezen )
is dit bedoeld voor volledige stopzetting.

zie ook # 12 mijn vraag aan TS zonder antwoord.

Wijziging activiteit, behoort ook tot tijdelijke onderbreking wegens omstandigheden.

Anders moet de overheid hun bestanden duidelijker maken en oninterpreteerbaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”