Geen inkomen en wel aftrekbare kosten als zelfstandige in bijberoep

Mattatoe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen inkomen en wel aftrekbare kosten als zelfstandige in bijberoep

#1 , 21 mar 2021 23:42

Beste,

Ik ben op het moment aan het twijfelen om als zelfstandige in bijberoep te starten maar zit nog met een vraag.
Is het namelijk mogelijk (en geen fiscaal probleem) om relatief veel aftrekbare kosten te hebben terwijl ik geen inkomen uit het bijberoep zou hebben? Mijn idee zou zijn om een soort van blog/social media te starten waar ik mijn (dure) interesses en hobby's deel, waardoor ik de gerelateerde kosten van mijn hobby dan ook gedeeltelijk als aftrekbare kosten kan beschouwen. Maar als niemand mijn blog leest of de sociale media volgt heb ik namelijk geen inkomen uit dit bijberoep. Met als gevolg dat mijn forfaitaire kosten (die voornamelijk uit het bijberoep komen) mijn belastingen op mijn hoofdberoep doen dalen. Is dit mogelijk? Want op het eerste zicht lijkt dit een beetje te mooi om waar te zijn.

Een voorbeeld ter verduidelijking zou zijn: Ik koop een fiets en na elke rit dat ik doe schrijf ik hier een artikel over, hierdoor gebruik ik de fiets enkel voor mijn bijberoep en is het dus een aftrekbare kost. Niemand leest mijn blog (jammer genoeg, want uiteindelijk wel het doel), geen inkomen uit bijberoep, en de aftrekbare kost gaat van mijn belastingen van mijn hoofdberoep.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 21 mar 2021 23:52

Beste


Toch niet zo evident. Een bijberoep zonder inkomsten lijkt me geen bijberoep. Secundo zijn investeringen die zowel privé als professioneel bruikbaar zijn enkel voor het bewijsbare professionele deel aftrekbaar.
CFR als Uden auto aankoopt die u 10 % beroepsmatig gebruikt en 90 % privé zal u die evenmin 100% in kosten kunnen steken.
Hou ook rekening met de minimumbijdragen RSZ zelfstandigen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 22 mar 2021 08:10

Toch wel een moeilijk verhaal, als de inkomsten miniem zijn gaat de Fiscus argumenteren dat de kosten overdreven zijn. Om het even extremer voor te stellen, stel dat u elke privé aankoop in uw blog vermeldt, dat gaat nooit aanvaard worden.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2021 10:11

Dit ruikt naar kosten/uitgaven dure hobby's aftrekken op de kap van de normale belastingbetaler.
Een ernstige belastingcontroleur zal deze trouwens nooit aannemen.
Geen inkomsten = geen aftrek.

Uw tweede zin van uw topic doet bij mij belletjes rinkelen en u omschrijft duidelijk zelf uw bedoeling.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 mar 2021 10:20

mijn (dure) interesses en hobby's deel, waardoor ik de gerelateerde kosten van mijn hobby
Een hobby is toch geen bijberoep.
Dan zou iemand die als hobby gaat kaarten op café, zijn drankjes kunnen inbrengen bij de fiscus. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2021 10:31

Dit is op termijn op grote miserie vragen, het doel van een zaak is altijd WINST maken !! als je geen winst maakt en enkel voor de kosten ben je na een paar aangiften gezien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”