Belastingen doet moeilijk

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Belastingen doet moeilijk

#1 , 19 mar 2021 20:47

Hallo, ik probeer geld terug te krijgen van de belastingen.
Heb op een herziening gevraagd van de afgelopen 5 jaar.

Ik heb een brief ontvangen van de belastingen waar op een aantal documenten gevraagd worden (attesten van de toestand van mijn moeder, facturen van meubels, brandverzekering, bankvolmacht, enz...) .

Ik heb hen de gevraagde documenten bezorgt. Nu omdat ze zoals gewoonlijk moeilijk moeten doen vragen ze mij ook voor bankafschriften om te zien of ik dit effectief heb betaald.
Dit stond niet op de oorspronkelijke brief, mag dit ook zomaar? :?:

En bij een negatieve beslissing kan je hier in beroep gaan?
Ik begin mij hier stillaan aan te irriteren. Elke keer dat ik een stap dichter geraak krijg ik terug een roadblock :evil: van de belastingen! :!:

Reden van de herziening: heb mijn moeder ten laste genomen waardoor ik minder belastingen moet betalen op het einde van het jaar.
Omdat ik dit eigenlijk al zo'n 5 jaar had kunnen doen vraag ik om een herziening.

Wij moeten altijd betalen maar als zij moeten betalen doen ze altijd moeilijk :oops: :shock: :x

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 19 mar 2021 21:36

U bent wel degene die zijn aangifte verkeerd invulde, dan is een beetje geduld wel op zijn plaats.

Betalingsbewijzen vragen is normaal, u moet de kosten effectief gemaakt hebben.


Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2021 22:12

Dit stond niet op de oorspronkelijke brief, mag dit ook zomaar?
Ja
En bij een negatieve beslissing kan je hier in beroep gaan?
Ja, fiscale rechtbank

Het gaat blijkbaar om een ambtshalve ontheffing.
verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord
Het volstaat dus niet om zomaar te bewijzen dat u normaal gezien van een belastingvermindering zou hebben kunnen genieten als u dit in uw aangifte, of na een tijdig bezwaar zou vermeld hebben. Hoe verantwoordt u het laattijdig inroepen van dit feit?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2021 13:57

De allerbelangrijkste vraag in deze is:

- is uw moeder ouder dan 65 jaar
- staat uw moeder in uw gezin gedomicilieerd én verblijft zij ook effectief in uw gezin, m.a.w. is de juridische situatie=feitelijke situatie?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2021 10:42

De allerbelangrijkste vraag in deze is:

- is uw moeder ouder dan 65 jaar
- staat uw moeder in uw gezin gedomicilieerd én verblijft zij ook effectief in uw gezin, m.a.w. is de juridische situatie=feitelijke situatie?
Ja op al uw 2 vragen. Ik kon destijds perfect mijn moeder ten laste nemen. Ik had mij geïnformeerd bij de vakbond of dit veel verschil gaf. Hun antwoord, het is verwaarloosbaar. Nu heb ik dit toch gedaan 5 jaar later en heb +-1000euro minder moeten betalen. Dus 1000euro per jaar is in mijn ogen niet verwaarloosbaar. De situatie is nu hetzelfde als 5 jaar geleden. Dus door een foutieve uitleg van de vakbond zit ik in deze situatie.

Ik snap wel dat ik hun documenten moet toesturen. Heb hen al rond de 20 documenten gestuurd maar het is nooit genoeg.
Documenten over de toestand van mijn moeder (waar ze hoge punten scoort bij personen met een handicap), facturen die op mijn naam staan, volmacht bankrekeningen, enz... . Maar het is nooit genoeg ....

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2021 10:53

Dit stond niet op de oorspronkelijke brief, mag dit ook zomaar?
Ja
En bij een negatieve beslissing kan je hier in beroep gaan?
Ja, fiscale rechtbank

Het gaat blijkbaar om een ambtshalve ontheffing.
verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord
Het volstaat dus niet om zomaar te bewijzen dat u normaal gezien van een belastingvermindering zou hebben kunnen genieten als u dit in uw aangifte, of na een tijdig bezwaar zou vermeld hebben. Hoe verantwoordt u het laattijdig inroepen van dit feit?
Heb dit niet eerder gedaan door een foutieve uitleg van de vakbond. 5 jaar geleden had ik hun de vraag gesteld of het verschil gaf dat ik mijn moeder ten laste neem. Hun antwoord: het is verwaarloosbaar. Dit jaar heb ik het toch gedaan. Conclusie, ik moest 1000euro minder betalen. Dus 1000 euro per jaar is volgens mij niet verwaarloosbaar. Dus deze verliezen heb ik te danken aan de vakbond.

jef007
Berichten: 1680

#9 , 22 mar 2021 11:10

ga dan voor het hol van uw vakbond blaffen!!!

ik lees hier niets dat FOD financien in de fout gegaan is!!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mar 2021 12:02

KAN IK MIJN MOEDER DIE OUDER IS DAN 65 JAAR EN DIE EEN PENSIOEN KRIJGT TEN LASTE NEMEN?
U kunt uw moeder, net zoals uw andere voorouders, broers en zussen, die 65 jaar of ouder zijn en een pensioen ontvangen, ten laste nemen als ze voldoen aan de voorwaarden vermeld in de vraag 'Welke zijn de voorwaarden om ten laste te kunnen zijn?'
Om hun netto bestaansmiddelen te bepalen, moet u 26.300 euro aftrekken van het bruto bedrag van het pensioen (of de renten of andere uitkeringen) die ze in 2018 ontvangen hebben.

PENSIOENEN ONTVANGEN DOOR UW OUDERS, GROOTOUDERS, OVERGROOTOUDERS, BROERS EN ZUSSEN DIE OP 01.01.2019, 65 JAAR OF OUDER ZIJN
Als de bestaansmiddelen van uw ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die op 01.01.2019, 65 jaar of ouder zijn, zijn samengesteld uit pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen, moet u van dat bedrag eerst 26.300 euro (inkomsten 2018) aftrekken om het brutobedrag van de bestaansmiddelen te verkrijgen. Die eerste schijf wordt immers niet beschouwd als een bestaansmiddel. Vervolgens moet u nog de werkelijke of forfaitaire kosten aftrekken.
Voorbeeld:
Uw moeder, die 70 jaar oud is, heeft in 2018 een bruto pensioen ontvangen van 27.000 euro. Alleen het deel boven 26.300 euro, dus 700 euro, wordt in rekening genomen als bestaansmiddel.
Na aftrek van de forfaitaire kosten (700 euro x 20 % = 140 euro) bedraagt het netto bedrag 560 euro.
HOEVEEL BEDRAAGT HET FISCAAL VOORDEEL?
Het bedrag van de belastingvrije som verschilt naargelang het gaat om:
- uw ascendenten (ouders, grootouders, overgrootouders, …) van 65 jaar of ouder: 3.160 euro per persoon,

Gehandicapte personen tellen voor twee
2021:
ouder, broer, zus (> 65j) ten laste:
zorgbehoevende ouder, broer, zus (> 65j) ten laste:
€ 4940

Ik adviseer u dan ook om de volgende stukken voor te leggen:
- attest van woonst, samenstelling gezin waaruit blijkt sedert wanneer uw moeder in uw gezin staat ingeschreven (kan u op de gemeente krijgen)
- attest handicap afgeleverd door de FOD handicap waaruit blijkt dat uw moeder als hulpbehoevend werd erkend voor de 65ste verjaardag of dat deze hulpbehoevendheid is ontstaan voor de 65ste verjaardag
WIB art. 132

Andere documenten zijn m.i. niet vereist, tenzij u natuurlijk wil gaan discussiëren over de werkelijke kosten. In het laatste geval wens ik u alle succes, maar dan moet je rekening houden met de feiten zoals zij zich nu bij u voordoen. Dat kan nog een hele lijdensweg worden.

Let er ook steeds op dat uw acties geen invloed hebben op de belastbaarheid van uw moeder.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mar 2021 13:29

#4 en #10 Geven u een zuivere weergave en een deskundige uitleg. Niet te weerleggen.

Wat mij een beetje stoort is de eerste zin van uw topic en nadien de reden van herziening.
Belastingen optimaliseren is niet onwettig en ieders recht; maar dan toch een beetje gedistingeerder omkleden.
Ook in welk jaar is uw moeder 65 jaar geworden en van wanneer invalide/zorgbehoevend en bij u wettelijk ingetrokken ?

Het is ook logisch dat de fiscus zijn werk au serieux neemt. En het is niet enkel uw dossier dat daar op tafel ligt.
En gezien u zeker al 5 jaar teruggaat, is het voor hen ook uitpluizen.

Maak eens een afspraak/onderhoud met het belastingkantoor FOD financiën in uw streek, en neem uw volledige dossier mee.
Die mensen bijten niet.

jef007
Berichten: 1680

#12 , 22 mar 2021 13:51

""Die mensen bijten niet.""

klopt, maar hier hun anonieme gal spugen is veeeel makkelijker!

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 22 mar 2021 19:24

Ik kan alleen maar stellen dat bij mij elk geschildossier met de fiscus succesvol in mijn voordeel werd afgerond. Idd wel telkens een dossier met bewijsstukken moeten samenstellen. Verhoging registratie aankoop huis:0€. Verhoging successie schoonmoeder:0€ (4 dagen voltijds gewerkt aan t dossier). Foutief als blote eigenaar onroerende voorheffing betaald toen de vruchtgebruiker een naslag kreeg: 1 mailtje en k kreeg terug wat de blote eigenaar als naslag kreeg. En nog een paar.

Ik kan de fiscus alleen maar een pluim toewerpen: als je kan aantonen dat je aan de voorwaarden voldeed om haar ten laste te nemen zullen ze inbinden. Kan je dat niet (omdat je foefelde - k heb niet geschreven dat je foefelde) dan komt er logischerwijs een naslag.

Dus je huiswerk doen!

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 mar 2021 20:21

Ik kan alleen maar stellen dat bij mij elk geschildossier met de fiscus succesvol in mijn voordeel werd afgerond. Idd wel telkens een dossier met bewijsstukken moeten samenstellen. Verhoging registratie aankoop huis:0€. Verhoging successie schoonmoeder:0€ (4 dagen voltijds gewerkt aan t dossier). Foutief als blote eigenaar onroerende voorheffing betaald toen de vruchtgebruiker een naslag kreeg: 1 mailtje en k kreeg terug wat de blote eigenaar als naslag kreeg. En nog een paar.

Ik kan de fiscus alleen maar een pluim toewerpen: als je kan aantonen dat je aan de voorwaarden voldeed om haar ten laste te nemen zullen ze inbinden. Kan je dat niet (omdat je foefelde - k heb niet geschreven dat je foefelde) dan komt er logischerwijs een naslag.

Dus je huiswerk doen!

Ik heb hen alle gevraagde documenten bezorgt. Als ik alles overloop kom ik in aanmerking dus snap niet goed wrm al deze drama voor nodig is. Wanneer ik telkens een stap dichter ben vragen ze nog iets en nog iets, ... . Een kennis heeft dit ook voorgehad en bij hun waren maar een paar documenten voldoende. Toch moeten ze bij mij zoals gewoonlijk extra moeilijk doen wat ik niet snap.

LeenW
Berichten: 12825

#15 , 27 mar 2021 20:31

Ik kan alleen maar stellen dat bij mij elk geschildossier met de fiscus succesvol in mijn voordeel werd afgerond. Idd wel telkens een dossier met bewijsstukken moeten samenstellen. Verhoging registratie aankoop huis:0€. Verhoging successie schoonmoeder:0€ (4 dagen voltijds gewerkt aan t dossier). Foutief als blote eigenaar onroerende voorheffing betaald toen de vruchtgebruiker een naslag kreeg: 1 mailtje en k kreeg terug wat de blote eigenaar als naslag kreeg. En nog een paar.

Ik kan de fiscus alleen maar een pluim toewerpen: als je kan aantonen dat je aan de voorwaarden voldeed om haar ten laste te nemen zullen ze inbinden. Kan je dat niet (omdat je foefelde - k heb niet geschreven dat je foefelde) dan komt er logischerwijs een naslag.

Dus je huiswerk doen!

Ik heb hen alle gevraagde documenten bezorgt. Als ik alles overloop kom ik in aanmerking dus snap niet goed wrm al deze drama voor nodig is. Wanneer ik telkens een stap dichter ben vragen ze nog iets en nog iets, ... . Een kennis heeft dit ook voorgehad en bij hun waren maar een paar documenten voldoende. Toch moeten ze bij mij zoals gewoonlijk extra moeilijk doen wat ik niet snap.
Als u zegt "zoals gewoonlijk", vrees ik toch dat het probleem bij u gaat liggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”