Belastingen doet moeilijk

polk
Berichten: 437

Re: Belastingen doet moeilijk

#16 , 29 mar 2021 09:12

Ik kan alleen maar stellen dat bij mij elk geschildossier met de fiscus succesvol in mijn voordeel werd afgerond. Idd wel telkens een dossier met bewijsstukken moeten samenstellen. Verhoging registratie aankoop huis:0€. Verhoging successie schoonmoeder:0€ (4 dagen voltijds gewerkt aan t dossier). Foutief als blote eigenaar onroerende voorheffing betaald toen de vruchtgebruiker een naslag kreeg: 1 mailtje en k kreeg terug wat de blote eigenaar als naslag kreeg. En nog een paar.

Ik kan de fiscus alleen maar een pluim toewerpen: als je kan aantonen dat je aan de voorwaarden voldeed om haar ten laste te nemen zullen ze inbinden. Kan je dat niet (omdat je foefelde - k heb niet geschreven dat je foefelde) dan komt er logischerwijs een naslag.

Dus je huiswerk doen!

Ik heb hen alle gevraagde documenten bezorgt. Als ik alles overloop kom ik in aanmerking dus snap niet goed wrm al deze drama voor nodig is. Wanneer ik telkens een stap dichter ben vragen ze nog iets en nog iets, ... . Een kennis heeft dit ook voorgehad en bij hun waren maar een paar documenten voldoende. Toch moeten ze bij mij zoals gewoonlijk extra moeilijk doen wat ik niet snap.
Een nuance die u misschien ontgaat, maar die scorpioen reeds aanstipte in #4, is dat de bezwaartermijn in principe slechts 6 maanden bedraagt (te beginnen tellen vanaf datum ontvangst aanslagbiljet). Rechtzettingen die binnen die termijn worden aangevraagd kunnen zeer snel worden behandeld.

U vraagt echter geen rechtzetting van zes maanden terug, u wil een rechtzetting van de voorbije vijf jaar - in vaktermen een 'ambtshalve ontheffing'. Dit kan maar aangevraagd worden in zeer bepaalde gevallen (dubbele belasting, materiële vergissing, nieuwe bescheiden). De fiscus controleert -naast van het feit of u in principe recht hebt of het voordeel- nauwgezet of er überhaupt aan de voorwaarden van een ambtshalve ontheffing wordt voldaan. Het is immers niet de bedoeling de bezwaartermijn van zes maanden de facto uit te breiden naar vijf jaar...

Is er volgens u sprake van een nieuw bescheid of feit, een dubbele belasting of een materiële vergissing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#17 , 29 mar 2021 12:06

maw : stond uw moeder ten laste op uw vorige 5 belastingaangiften??

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”