Enige en eigen woning: ook bij bouwgrond?

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Enige en eigen woning: ook bij bouwgrond?

#1 , 19 mar 2021 02:45

Beste,

Ik heb me al suf gezocht maar vind geen uitsluitend antwoord.
Het zit zo. Ik wil graag een nieuwbouwappartement aankopen, dat kan aan 6% btw inpv 21% als ik aan de voorwaarden voldoe.

- 5 jaar domicilie
- Eigen gebruik
- Enige en eigen woning

Nu heb ik een bouwgrond in volle eigendom. Mijn paard staat er momenteel op en dat zie ik de komende jaren niet veranderen.
Voldoe ik dan nog aan de voorwaarde "enige en eigen woning" om aan 6% btw te kopen? Aangezien een bouwgrond mij geen woning lijkt :-)

Alvast bedankt voor jullie wijze raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 mar 2021 09:09

Nee, dit wordt nieuwbouw en is 21% btw.

etienne1948
Berichten: 33

#3 , 21 mar 2021 13:21

normaal voldoet u aan de 6% regel, zie TITEL 2 – FINANCIËN Hoofdstuk 2 – Belasting over
toegevoegde waarde - Afbraak en heropbouw van gebouwen op het hele Belgische grondgebied
Het voordeel van het verlaagd tarief is onderworpen aan vijf cumulatieve voorwaarden.
waaronder:
Het is bovendien vereist dat de eigen woning in hoofde van de bouwheer
tevens zijn enige woning is.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 mar 2021 15:28

De afbraak die ter zake doet gebeurde of zal gebeuren door de bouwheer van wie TS zijn appartement koopt.
De bouwgrond van TS staat daar buiten want er wordt niet op gebouwd.
En is verder geen beletsel omdat het appartement dat wordt aangekocht zijn enige woning zal zijn
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 21 mar 2021 15:41

Ah, ik zie dat ik de vraag verkeerd heb begrepen, het gaat niet om de bouwgrond maar om het appartement. Dus zolang u niets op de grond zet, kan het appartement aan 6% btw.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”