Roerende voorheffing betalen op interest verkregen op bitcoin

Severus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Roerende voorheffing betalen op interest verkregen op bitcoin

#1 , 13 mar 2021 00:01

Beste,

Ik heb een bedrag in bitcoin waarop ik via een online service interest gekregen heb. Alle interest is ook verkregen in bitcoin. Aangezien ik het kapitaal niet in euro heb omgezet denk ik niet dat ik hierop belasting moet betalen.

Op de verkregen interest verwacht ik wel roerende voorheffing te moeten betalen. Is dit correct? En zo ja;

- geef ik dit aan op dezelfde manier als roerende voorheffing te betalen op dividenden van aandelen bij een buitenlandse broker?
- geef ik het bedrag aan in euro op het moment waarop de interestbetaling plaatsvond, of moet die berekening op een andere manier?

Alvast bedankt,
Severus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 13 mar 2021 08:12

Beste

U kan uiteraard op de site van de fiscus perfect terugvinden hoe je intresten aangeeft.
Het is ook een illusie te denken dat je enkel RV verschuldigd bent op intresten in euro. De RV is verschuldigd op intresten. Punt. Ook als die in Zuid Afrikaanse Rand, Japanse Yen of Bitcoin zijn.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... inkomen#q3
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 13 mar 2021 09:26

Rente is inderdaad roerende voorheffing op te betalen. Om te rekenen aan de Bitcoin <> EUR geldende koers van dat moment.

Op het originele kapitaal zijn geen belastingen te betalen tot op het moment dat u verkoopt en/of omwisselt naar een andere (crypto) munt. Op dat moment moet gekeken worden of het om speculatieve handelingen gaat (= belastbaar als divers inkomen aan 33%) of deze vrijgesteld zijn van taxatie in het kader van normaal beheer van uw privé vermogen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”