Crypto naar crypto belastingen

LanceKapers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Crypto naar crypto belastingen

#1 , 11 mar 2021 17:49

Hoi,

Ik heb in 2016-2017 geïnvesteerd in bitcoin. Hier een lang tijd niets mee gedaan. Dit jaar ben ik vrij veel op exchanges gaan "traden" (niet als hoofdberoep). Dit heeft er voor gezorgd dat ik meer Bitcoin heb. Dit is enkel van crypto naar crypto geweest, nooit naar eur/usd omgezet geweest.

Tellen deze transacties ook als winst, en zijn deze ook belastbaar? Of komt de fiscus pas kijken wanneer ik deze naar de bankrekening stort? Waarop ik dan waarschijnlijk een 33% belastingen op zal moeten betalen. Of hoe zit dit juist?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PrinsCarnaval
Berichten: 35

#2 , 12 mar 2021 01:08

Hallo allemaal,

Zoals velen heb ik in 2017 mij gaan bezig houden met crypto munten. Ik heb toen 3x een storting gedaan op een crypto exchange. Ik heb gedurende enkele maanden in 2017 wel wat andere munten zitten kopen / verkopen, maar heb nooit geld van de crypto exchange gehaald.Toen het zaakje begin 2018 in elkaar stuikte, heb ik het gewoon laten liggen en uit het oog verloren.
Eind 2020 merkte ik dat het terug in gang begon te schieten en in 2021 heb ik dan ook mijn portfolio geüpdatet en ook weer wat munten zitten kopen / verkopen.

Ik ben intussen echter stilaan tot het besef gekomen dat ik helemaal niet zo goed ben in al dat traden en dat ik, tov gewoon bitcoin hodlen, enkel maar gigantisch verlies maak (tov euro nog wel steeds "winst" uiteraard). Hoewel ik het wel leuk vind met die markt bezig te zijn en nieuwe munten te ontdekken, "kost" het traden me dus enkel maar. Ik ben dan ook aan het overwegen om gewoon te gaan hodlen ipv traden.

Nu had ik enkele vragen waarvan ik hoop dat iemand met kan helpen (of een boekhouder kan aanraden / of kan aanraden om met de belastingen contact op te namen ofzo?):
1) Moet ik pas iets aangeven aan de belasting wanneer ik van de crypto exchange geld overschrijf naar mijn eigen bankrekening? (dit heb ik nog nooit gedaan)
2) Of moet ik, ook als ik dat niet doe, bv melden dat ik "een buitenlandse rekening" heb ofzo?
3) Ik vrees dat ik teveel nutteloze mini aankoopjes/verkoopjes heb gedaan om te kunnen beweren dat ik niet heb "getrade". Hier moet ik dan 33% op de winst van betalen, juist?
4) Maar wat is dit precies, de winst?
4.1) Kijken ze dan naar aankopen / verkopen zelf? Dan wordt het nl extreem ingewikkeld, aangezien ik intussen verschillende exchanges, wallets, yieldfarms gebruik.
4.2) Of kijken ze naar de winst die je maakt tov bitcoin? (dit, heb ik veel te laat beseft, is eigenlijk de "correcte" manier om het bekijken) Zo ja, dan heb ik alleen maar verlies gemaakt.
4.3) Of kijken ze naar de winst die je maakt tov euro? Dit zou wel *** zijn, aangezien deze "winst" alles behalve door het traden komt.
5) En over welke periode(n) kijken ze? Enkel de periode dat je trade? En is dat dan per (kalender?)jaar of maand of dag? Ik heb bv enkele jaren lang geen enkele trade meer gedaan.
6) Kan ik op 1 of andere manier bv 80% van mijn portfolio "vastleggen" als investering en met de overige 20% blijven "verlieslatend traden" als hobby? Hoe doe ik dat? Of is enkel zwart of wit mogelijk?
7) Als dat niet kan, hoe kan ik de switch maken van "wannebe-trader" naar slim investerende huisvader?

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 12 mar 2021 08:05

De meerwaarde is belastbaar, dus moet niet naar euro omgezet worden (natuurlijk wel fictief om de winst te bepalen). Daarop betaalt u inderdaad 33% belastingen, per kalenderjaar aan te geven.

Reclame

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#4 , 12 mar 2021 10:58

Bedankt voor uw antwoord LeenW!

Bedoeld u hiermee dat
* de "meerwaarde in euro" in belastbaar is? Maw puntje 4.3 uit mijn post hierboven.
* het niet uitmaakt of ik het van de crypto exchange naar mijn bankrekening overschrijf, of het gewoon op de crypto exchange laat staan? En dat ik deze meerwaarde dus sowieso ieder kalenderjaar moet aangeven en hierop 33% moet betalen?
* ik maw eigenlijk dit reeds in 2017/2018 op mijn belastingen had moeten aangeven?

Wat ivm de jaren dat ik geen of weinig verrichtingen heb gedaan? Geld dan puntje 2 uit mijn post hierboven?
Enig idee ivm puntje 6 en 7? Moet ik nu sowieso dit kalenderjaar uitdoen als "trader"? Of is er een manier om nu al "over te schakelen" of dit "op te splitsen"?

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 12 mar 2021 11:34

Ik zou contact opnemen met uw belastingkantoor om te zien hoe u dit best kunt regulariseren. U had dit m.i. inderdaad al in het verleden moeten aangeven, op het moment dat de meerwaarde gerealiseerd werd (op de euro waarde).

Als u al verschillende jaren bezig bent met meerdere handelingen, kan een uitzonderlijk minder actief m.i. niet als "beleggen als goede huisvader" aanzien worden. Uitsplitsen lijkt mij dan ook niet mogelijk.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 12 mar 2021 11:51

Te veel handelen = speculatief. Over een langere periode (desnoods gradueel) kopen, en (desnoods gradueel) verkopen = (bijna altijd) normaal beheer.

U had inderdaad destijds aangifte moeten doen. Alle winsten zijn belastbaar als divers inkomen, tegen 33% + gemeentelijke opcentiemen. Meestal geen boete noch interesten als je zelf regulariseert. Maar als het om een aanzienlijk bedrag gaat neem je best wel een advocaat onder de arm.

Tenzij je Bitcoin vanaf dit punt nog pakweg 3 tot 5 jaar zou bijhouden denk ik dat het moeilijk is om als "goede huisvader" aanzien te worden, gelet de historiek met trading.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 12 mar 2021 11:57

Waarom denkt iedereen dat "storten naar de bankrekening" de trigger is voor het betalen van belastingen? Trades zijn belastbaar op moment van de trade.

Door het traden zijn al uw crypto meerwaarden realistisch gezien diverse inkomsten (en niet die van een goed huisvader), belastbaar aan 33% + opcentiemen. Alle transacties tellen (je moet zelf de EUR waarde omrekenen aan de geldende koersen van dat moment op de trade).

Ook de meerwaarde op de originele Bitcoin lijkt mij hierdoor in de toekomst belastbaar als divers inkomen. Je bent immers actief gaan traden, wat vaak buiten het patroon van een goed huisvader valt.

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#8 , 14 mar 2021 18:53

Bedankt voor alle verduidelijkingen!

Ik weet niet meer van waar ik dacht dat het niet belastbaar is zolang je het niet terug omzet in euro op de bankrekening. Aangezien ik blijkbaar niet de enige ben die dit denkt, zal dit (fout) gerucht wel ergens verspreid zijn zeker?

U zegt dat als het een aanzienlijk bedrag is, ik best een advocaat onder de arm neem. Maar wat is aanzienlijk? Wat voor mij aanzienlijk lijkt, is voor de staat waarschijnlijk peanuts. Zonder teveel in detail te gaan, is de waarde intussen toch 5 cijfers.

Verder wou ik de munten vanaf dit punt zeker en vast nog meer dan 5 jaar behouden. Ik overweeg zelfs hier mijn "pensioensparen" van te maken.

Maar het is mij duidelijk dat al dat getrade, hoewel het misschien leuk is, veel te tijdrovend is en zelfs indien het 0% belasting zou zijn, nog steeds verlieslatend is tov gewoon BTC bijhouden. Laat staan met 33% belastingen!

Vandaar dat ik liefst toch wil overschakelen van "mislukte trader" naar "goede huisvader". Het lijkt me vrij absurd als dit niet mogelijk zou zijn, niet? Dat ik, omdat ik even iets heb geprobeerd, mijn leven lang hier aan vast hang...

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 14 mar 2021 19:01



Vandaar dat ik liefst toch wil overschakelen van "mislukte trader" naar "goede huisvader". Het lijkt me vrij absurd als dit niet mogelijk zou zijn, niet? Dat ik, omdat ik even iets heb geprobeerd, mijn leven lang hier aan vast hang...
Alles verkopen, belastingen betalen en dan een "veilige" crypto belegging doen die u meerdere jaren laat staan.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 14 mar 2021 19:10

^ Wat Leen zegt. Hoe langer hoe beter, maar de absolute minimum lijkt mij na aankoop opnieuw toch wel ongeveer één jaar. Met uw historisch patroon misschien zelfs inderdaad meerdere jaren.

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#11 , 15 mar 2021 20:36

Ok bedankt!

Even voor de duidelijkheid:
Dit wordt toch allemaal per kalenderjaar bekeken, juist? Maw: Dit jaar ben ik sowieso voor de rest van het jaar trader en dan moet ik op 31 december 2021 alles verkopen, storten naar mijn bankrekening en vervolgens op 1 januari 2022 alles terug naar de exchange overschrijven om vanaf dan "brave huisvader" te worden?

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 15 mar 2021 20:45

U hoeft zeker niet tot 31 december te wachten.

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#13 , 16 mar 2021 10:07

Dus het leeghalen / opnieuw vullen van de crypto exchange wordt gezien als een eventuele "verandering van type beheer"?

Begrijp ik het goed dat de belasting op meerwaarde dan wel per kalenderjaar / "beheerscycle" berekend wordt?
Maw:
1) De jaren dat ik enkel heb getrade:
( waarde op 31 december van het jaar - waarde op 1 januari van datzelfde jaar ) * 33% + opcentiemen

2) Het jaar dat ik wissel van "beheerscycle"
( waarde op de datum dat ik alles uit de crypto exchange haal - waarde op 1 januari van datzelfde jaar ) * 33% + opcentiemen
en als ik nadien terug geld op de exchange zet en niet meer trade, dan moet ik hierop geen belasting betalen in dat jaar (en eventuele volgende jaren)

https://www.demorgen.be/nieuws/overzich ... ~b483b797/
Is de "aanvullende personenbelasting" die op het kaartje in bovenstaande link staat de "opcentiemen" die er nog bij moeten komen?

Ook vroeg ik me af onder welke code ik de meerwaarde belasting op traden moet plaatsen in mijn belastingaangifte en of ik iets moet invullen (welke code?) als ik het gewoon als brave huisvader investeer? Is dat bv een buitenlandse rekening dan?

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#14 , 19 mar 2021 10:08

Weet iemand of bovenstaande veronderstellingen ongeveer kloppen?

Als het ongeveer klopt, heb ik nog belangrijke extra vraag hierover:
Moet ik dan meermaals belasting betalen op dezelfde meerwaarde?

Bv:
Eind 2017 is mijn portfolio x6 gegaan.
In 2018 is ongeveer datzelfde portfolio /7 gegaan.
In 2020/2021 is ongeveer datzelfde portfolio terug x7 en meer gegaan.
Pas in februari 2021 heb ik mijn portfolio serieus aangepast.

Maar ongeveer 80% van mijn portfolio waren dezelfde munten van 2017 tot 2021 en diezelfde munten zijn dus eerst x6, dan /7, dan terug x7 gegaan. Moet ik hier dan zowel in 2017 33%+6% op betalen en dan opnieuw in 2020/2021 nogmaals 33%+6% op betalen (maw 78% belasting op een meerwaarde)?

PrinsCarnaval
Berichten: 35

#15 , 24 mar 2021 23:42

Of waar ik dit misschien kan opzoeken of navragen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”