Aangifte PB

Anja&Filip
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte PB

#1 , 02 mar 2021 17:21

- Wij wonen in een appartement (eigendom en gezinswoning)
- In het appartementsblok hebben wij ook een garagebox/staanplaats (eigendom)
- geen andere eigendommen

Er zijn 2 KI's hiervoor toegekend. Op beide wordt OV betaald.

In de aangifte PB krijg ik nu de eerste maal een bericht van wijziging dat KI garage NIET werd aangegeven.

Dit klopt, daar deze garage persoonlijk wordt gebruikt en in hetzelfde pand is gelegen dat wij beide beschouwen als 1 en derhalve niet aangeven in de PB (106?)

Volgens de letter van de wet, volgens hetgeen ik hierover kan vinden waarschijnlijk juist maar volgens de werkelijkheid is dit toch bizar : Voorbeeld --> Eigenaar van een alleenstaande villa met 3 garages --> 1 KI, Eignaar van een woning met gargae op 1 perceel --> 1 KI, Gebruiker van een appartement met garage in hetzelfde gebouw --> 2 KI's (waarvan dus 1 moet worden aangegeven in de PB dewelke wordt belast aan een hoger tarief dan deze van de gezinswoning.

Wat kan hier worden aangehaald om op dit bericht van wijziging te reageren...
(het gaat hier niet over de grote sommen (KI 80 euro), maar dit is allesbehalve gelijkberechtiging van de eigenaars van appartementen (met garage). Bovendien ken ik vele personen die een gelijkaardig profiel hebben maar waar geen extra belasting wordt opgeheven ...

mvg,
FIlip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#2 , 02 mar 2021 17:33

antwoord gewoon dat die garage prive gebruikt wordt
en tel de 2 KI op

Anja&Filip
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2021 17:36

Vermits KI niet moet worden aangegeven (de vroegere code 100 dacht ik) kunnen we dit niet samen tellen en ik dacht ergens gelezen te hebben dat een samentelling van KI's niet kan (dan zou je moeten de KI's samenvoegen en hiervoor is kadaster dan bevoegd)

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 02 mar 2021 17:41

Bel eens naar de belastingen, of mail ze... dan heb je ineens een schriftelijk antwoord.
Zo doe ik het altijd

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 02 mar 2021 18:19

De fiscus maakt hier weeral een fout of "probeert" doelbewust.

De garage in hetzelfde gebouw die gebruikt wordt door de eigenaar-bewoner van het appartement wordt beschouwd als een aanhorigheid bij dat appartement onafgezien of er één of twee KI's zijn.

De interpretatie van het begrip is te vinden in de vroegere beslissingen inzake Registratierechten.

In dat verband werd beslist:

•dat een garage die deel uitmaakt van hetzelfde complex waarin de koper een flat of appartement koopt, als een aanhorigheid beschouwd kan worden;

"Kan" worden beschouwd omdat ingeval de eigenaar ze niet zelf gebruikt, bv omdat hij geen auto heeft, maar verhuurt het KI van de garage wel moet worden aangegeven.

Deel de fiscus dus mee dat u de garage zelf gebruikt en niet verhuurt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”