Winst uit beleggen overmaken van een broker naar de ander

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Winst uit beleggen overmaken van een broker naar de ander

#1 , 08 feb 2021 19:52

Hallo,
Door een eenmalige investering heb ik rond de 10.000 euro verdiend. Hiervan zou ik de helft graag willen overmaken naar een ander investeringsplatform. Hiervoor moet ik dus eerst naar mijn eigen rekening overschrijven, en dan zo overschrijven naar dat nieuwe investeringsplatform. Nu ben ik bang dat dit wordt opgemerkt door de bank, en ik hier evt belasting op zou moeten betalen? Ik wil het geld niet gebruiken ter consumptie, gewoon een snelle 'switch' van brokers. Ik ben trouwens een student, en ik ben dus bang dat mijn ouders opeens het recht op kindergeld zouden verliezen/ik mijn studiebeurs kwijtraak/.. terwijl ik dit geld gewoon nog verder zou willen investeren en niet wil gebruiken als het ware.
Hoe pak ik dit het best aan? Moet ik mijn bank eerst verwittigen of kan ik dit gewoon zo maar doen?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 feb 2021 19:56

"Door een eenmalige investering heb ik rond de 10.000 euro verdiend. "
In welke vorm? Dat bepaalt of en hoe er belasting verschuldigd is, reeds betaald werd door afhouding en/of nog moet worden betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 08 feb 2021 20:04

De correcte vraag hier is of u daar belastingen op moet betalen, niet hoe u dit het best verstopt.

Reclame

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2021 20:58

@Thomas: in de vorm van eenmalige aankoop van aandelen en die te verkopen vanaf ik de 10.000 euro winst had.
@Leen: Misschien heb ik het niet eenvoudig genoeg uitgelegd, maar ik vroeg me af of ik een bepaald percentage van de winst zou kunnen overmaken naar een beter investeringsplatform zonder dat ik hier eerst belasting op zou moeten betalen. Ik zou nooit expres aan 'belastingontduiking' doen, daarom dat ik het hier maar nog eens voor de zekerheid vraag :)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 08 feb 2021 21:09

"in de vorm van eenmalige aankoop van aandelen en die te verkopen vanaf ik de 10.000 euro winst had. "

Anders gezegd "éénmalige meerwaarde" = geen belasting.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”