onmogelijkheid om een subsidiaire aanslag te vestigen

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

onmogelijkheid om een subsidiaire aanslag te vestigen

#1 , 05 okt 2008 12:07

Dag,

Weet er iemand of ik veel kans voor de rechtbank maak, als ik vraag aan de rechtbank om het vestigigen van een subsidiaire aanslag als omogelijk te beschouwen, omdat ik de aanslag nietig door de rechtbank laat verklaren op basis van art. 346 WIB ( het niet versturen van een bericht van wijzing ).

De vordering voor de rechtbank is gebaseerd op basis van art.1385undecies GW( ontbreken van een directoriale beslissing na 6 maanden).
Er bestaan reeds gerechtelijke uitspraken in die zin, er zouden er ook in de andere zin zijn.
( vb. van een arrest in die zin : arrest van het Hof van Beroep van Gent
dd. 14.02.2006 nr. 2004/AR/2464 te vinden op de website van de FOD. of
Parl. St. Kamer CRIV 50 COM452,24-04-2001. Deze verwijzing is ook te vinden in een arrest van het Grondwettelijk Hof dd.08-03-2005 arrest 83/2005 of een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Luik dd. 23-10-2003 FJF 2004/289

"Artikel 356, alinea 1 van het WIB 92 laat aan de Administratie toe om aan de beoordeling van de rechtbank een subsidiaire aanslag te onderwerpen ingeval de rechtbank de gehele of gedeeltelijke nietigheid van de aanslag uitspreekt omwille van een andere reden dan verjaring. Deze beschikking is niet toepasselijk wanneer de belastingplichtige de zaak aanhangig heeft gemaakt bij de rechtbank bij afwezigheid van een directoriale beslissing aangaande het administratief beroep, ten vroegste 6 maanden na het indienen van dit beroep, zoals voorzien in artikel 1385undecies, alinea 2 van het Ger.W."

Blijkbaar moesten daar alle bedrijfsvoorheffingen aan de belastingschuldige worden terugbetaald.



met dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door jefke007 op 11 nov 2008 17:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonas Helaut
Berichten: 42

#2 , 01 nov 2008 11:53

als ik het goed begrijp vraagt u de nietigheid vd aanslag wegens schending van art. 346 WIB 92? art. 346 WIB 92 is van openbare orde en de schending ervan (bv niet verzenden van Bvw) heeft nietigheid vd aanslag tot gevolg.

Verzoekschrift op grond van art. 1385undecies Ger.W. is het middel waarmee U gelijk tracht te halen, en heeft dus niets met het voorgaande te maken.

Verbod om een subsidiaire aanslag te vestigen is - op z'n zachtst gezegd - voorbarig (mss eerst afwachten of aanslag wordt vernietigd?) en wordt daarom ook niet gevraagd. Bovendien is een dergelijk vordering mi een zgn 'actio ad futurum' (men vraagt iets op grond van feiten die zich nog niet hbb voorgedaan, mn vernietiging aanslag + evt vestigen sub aanslag) en is daarom onontvankelijk.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#3 , 01 nov 2008 15:12

Van harte dank voor uw antwoord
Het is de bedoeling om dat in 2 stapjes te doen . Eerst de vernietiging van de aanslag te vragen omdat de fiscus geen bericht van wijziging heeft gemaakt en omdat er na 6 maanden nog geen uitspraak over het bezwaarschrift was, de onmogelijkheid vragen om een subsidiaire aanslag te vestigen.
Ik verwijs in dit verband ook nog naar het onderstaande antwoord van de minister op vraag van senator Brodcorne.
Zou ik kans maken om al de bedrijfvoorheffingen van 1 jaar te kunnen recuperen van de fiscus op basis van bovenstaande feiten.

dank bij voorbaat



"VRAAG 05/3-2844

Vraag nr. 3-2844 van de heer Brotcorne dd. 08.06.2005
Vr. en Antw., Senaat, 2004-2005, nr. 3-43, blz. 3421-3422
Nietigverklaring van de aanslag - Vervangende aanslag
VRAAG
De artikelen 355 en 356 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen, zoals gewijzigd door de artikelen 20 en 21 van de wet van 15 maart 1999, maken het de belastingadministratie mogelijk een nieuwe aanslag te vestigen wanneer een aanslag nietig werd verklaard.
Er is echter uitdrukkelijk bepaald dat van deze mogelijkheid om een nieuwe aanslag te vestigen enkel gebruik kan worden gemaakt als de gewestelijke directeur vooraf een beslissing heeft genomen inzake de aanslag die door de belastingplichtige wordt betwist.
Net als artikel 355 van hetWetboek van de Inkomstenbelastingen, dat uitgaat van de veronderstelling dat de gewestelijke directeur een beslissing tot nietigverklaring heeft genomen, bepaalt artikel 356 dat wanneer de rechtbank van eerste aanleg of het hof van beroep de betwiste aanslag nietig heeft verklaard de belastingadministratie enkel een nieuwe aanslag kan vestigen als de gewestelijke directeur vooraf een beslissing heeft genomen inzake de betwiste aanslag. De eerste zinsnede van dit artikel bepaalt immers uitdrukkelijk "Wanneer tegen een beslissing van de directeur van de belastingen of van de door hemgedelegeerde ambtenaar beroep is aangetekend."
Welnu, de wetten van 15 en 23 maart 1999 hebben de fiscale geschillenprocedure hervormd. De belastingplichtige die een bezwaarschrift heeft ingediend bij de gewestelijke directeur tegen een aanslag in de inkomstenbelasting is voortaan niet langer systematisch verplicht te wachten op een beslissing van die gewestelijke directeur vooraleer hij het fiscaal geschil aanhangig kan maken bij de rechtbank van eerste aanleg en daarna bij het hof van beroep, wat vroeger wel het geval was.
Uit artikel 1385undecies van het Gerechtelijk Wetboek volgt immers dat, wanneer de gewestelijke directeur nog geen uitspraak heeft gedaan over het fiscaal bezwaarschrift van de belastingplichtige bij het verstrijken van een termijn van zes of negen maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, de betrokken belastingplichtige zijn fiscaal geschil rechtstreeks aan de rechtbank van eerste aanleg kan voorleggen zonder nog langer te moeten wachten op de beslissing van de gewestelijke directeur. In dat geval en vanaf dat ogenblik is de betwisting automatisch onttrokken aan de gewestelijke directeur.
Als de belastingplichtige voor de rechtbank van eerste aanleg of het hof van beroep, eventueel voor de eerste maal, een argument inroept dat de rechtbank ertoe brengt de aanslag nietig te verklaren, dan kan de belastingadministratie bijgevolg geen nieuwe aanslag meer vestigen. Er is immers geen voorafgaande beslissing van de gewestelijke directeur geweest en dat is volgens artikel 356 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen juist de voorwaarde voor het vestigen van een nieuwe aanslag.
In zijn arrest van 8 maart 2005 heeft het Arbitragehof weliswaar geoordeeld dat artikel 356 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen niet discriminerend is omdat het niet van toepassing is op de belastingplichtige die de vordering heeft ingesteld waarin artikel 1385undecies van het Gerechtelijk Wetboek voorziet in het geval dat de directeur geen beslissing trof. Toch kan men vinden dat de verschillende behandeling van de belastingplichtige die op grond van artikel 1385decies van het Gerechtelijk Wetboek bij de rechtbank van eerste aanleg in beroep gaat tegen een beslissing van de belastingdirecteur niet gerechtvaardigd is.
Ik had graag geweten of u het niet opportuun vindt om de maatregel waarin is voorzien wanneer een belastingplichtige een vordering instelt op grond van artikel 1385decies van het Gerechtelijk Wetboek uit te breiden tot de belastingplichtige die zich baseert op artikel 1385undecies. Vindt u niet dat het verschil in behandeling tussen deze twee categorieën ongerechtvaardigd kan lijken? Zo niet, waarom? Zo ja, kan u me dan zeggen of u een initiatief zal nemen en binnen welke termijn u dit zal doen?
ANTWOORD (minister van Financiën)
Om de redenen aangevoerd door het arbitragehof in zijn arrest nr. 53/2005 van 8 maart 2005, is het verschil aangehaald door het geachte lid niet van die aard dat artikel 356 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 een discriminatoir karakter zou hebben.
Dat verschil is inderdaad gerechtvaardigd door de wil van de wetgever, enerzijds om de administratieve beroepen binnen een redelijke termijn van 6 maanden (of 9 maanden ingeval van ambtshalve aanslag) te laten beslissen waardoor de belastingplichtige vrij snel het bedrag van zijn belastingschuld zou kennen en anderzijds om de administratie, wiens gezag als administratieve overheid is uitgeput, toe te laten een vervangende aanslag te vestigen, indien de door de belastingplichtige opgeworpen grieven voor de rechtbank resulteren in een vernietiging.
De regering acht het nodig alles in het werk te stellen opdat het nemen van beslissingen binnen een redelijke termijn zou worden nageleefd. Bijgevolg overweegt zij niet om initiatieven te nemen om artikel 356, WIB 1992 te wijzigen.
De administratie legt op dit ogenblik de laatste hand aan een systeem workflow-geschillen dat inzonderheid hulp zou moeten verlenen bij het naleven van die redelijke termijnen."

Reclame

Jonas Helaut
Berichten: 42

#4 , 01 nov 2008 16:45

ontstentenis van Bericht van Wijziging maakt zeker een kans, doch is nogal mager om een ganse 'case' op te bouwen.
uitblijven van een beslissing binnen 6 maand, maakt weinig kans, gelet op de overvloedige rechtspraak in volgende zin: art.1385undeciesGer.W. werd net gewijzigd om belastingplichtige toe te laten meteen naar de rb te stappen wanneer er niet binnen een redelijke termijn (lees: 6 maanden) een directoriale beslissing is gevallen, zodat de belastingplichtige zich dan ook niet kan beklagen omtrent een vermeende overschrijding vd redelijke termijn.
Ga de rechtsgrond e.d. van de aanslag ook na, zijn er gaan argumenten ten gronde? Laat u hiervoor bijstaan door een specialisat (advocaat-fiscalist, boekhouder,...)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2008 17:19

ontstentenis van Bericht van Wijziging maakt zeker een kans, doch is nogal mager om een ganse 'case' op te bouwen.
Als een bericht van wijziging moest verstuurd worden en dit niet gebeurd is zal de rechtbank de aanslag nietig verklaren. Daar kan volgens mij weinig twijfel over bestaan.

Een subsidiaire aanslag zal dan niet mogelijk zijn.

scorpioen

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#6 , 01 nov 2008 18:03

Bedankt voor alle reakties.

Ondertussen heb ik een aantal uitspraken gevonden in de gunstige zin
- Hof van Beroep van Gent 14-02-2006. Er zou cassatie tegen dat arrest zijn aangetekend ?
-vonnis rechtbank van Namen 07-12-2005
-vonnis rechtbank van Luik 23-10-2003 ( FJF 2004/89 )
- mondelinge vraag van volksvertegenwoordiger Chabot nr 4474 dd. 24/04/2001

De fiscus heeft 2 personen ten laste geschrapt en de kapitaalsaftrek van de lening verworpen ( ik had er wel geen bewijs bijgegoegd bij de electronische aangifte, maar dat doet niets terzake.) Er werd geen bericht van wijziging hiervoor opgemaakt. Zelfs die 2 personen ten laste werden onterecht geschrapt.

Ergens gelezen dat fiscus geen tijd heeft om 'berichten van wijzigingen' voor loontrekkende nog te versturen. De nietigverklaring opzich zou geen enkel probleem mogen zijn.

In toepassing van art. 807 van he GW mag men de vordering niet uitbreiden. Als ik in het verzoekschrift laat vragen om de aanslag te laten nietig verklaren, mag ik dan nadien ten gepaste tijden in de conclusies nog laten vragen om geen subsidiaire aanslag meer te mogen vestigen ?

Jonas Helaut
Berichten: 42

#7 , 03 nov 2008 10:01

ontstentenis van Bericht van Wijziging maakt zeker een kans, doch is nogal mager om een ganse 'case' op te bouwen.
Als een bericht van wijziging moest verstuurd worden en dit niet gebeurd is zal de rechtbank de aanslag nietig verklaren. Daar kan volgens mij weinig twijfel over bestaan.

Een subsidiaire aanslag zal dan niet mogelijk zijn.

scorpioen
Uiteraard wordt de aanslag dan vernietigd, forum is echter niet de plek voor omstandig advies: daarom op uw verzoek
In het verleden heb ik cliënten reeds negatief geadviseerd louter op dit gegeven naar de rb te stappen wanneer ze TEN GRONDE manifest ongelijk hebben, om de heel eenvoudige reden dat men wellicht wel voor 1 aanslagjaar een slag zal thuis halen, doch - gelet op het éénjarigheidsbeginsel - in fiscale zaken, voor alle volgende jaren opnieuw met hetzelfde probleem zal worden geconfronteerd, daarom nogal mager om een case op te bouwen.
advies blijft dus: laat u bijstaan door een specialist.

Pelouze
Berichten: 3

#8 , 05 nov 2008 08:38

Er zal, volgens de door u aangehaalde feiten, inderdaad geen subsidiaire aanslag kunnen gevestigd worden.

Echter, de fiscus kan nog steeds (indien mogelijk) artikel 354 van het WIB'92 (=buitengewone aanslagtermijn van 3 jaar) toepassen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2008 12:20

Zie TFR van 1 november 2008. Arrest Hof van Beroep Brussel:

Or, dans la présente cause, le premier juge a été saisi du litige avant toute décision directoriale, ce qui prive l'Etat de toute faculté de réimposition par la voie d'une cotisation subsidiaire sur pied de l'article 356 du CIR 1992.

scorpioen

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#10 , 11 nov 2008 17:39

Bedankt voor de vele antwoorden.

Ik veronderstel dat TFR een afkorting is van een juridisch tijdschrift ?
Welk tijdschrift ? 1 november lijkt mij wel een rare datum voor een tijdschrift.
Staat daar ook de datum van dat arrest bij ?

Ik meen uit de franse tekst te mogen afleiden dat de fiscus geen subsidiaire aanslag meer mag vestigen ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 nov 2008 18:19

T.F.R. 2008 / 349 [1ste november 2008]

TFR = Tijdschrift voor Fiscaal Recht

2008/69 Bruxelles 11 januari 2008

Het tijdschrift vat het als volgt samen in het "kopje"

Een subsidiaire aanslag kan niet gevestigd worden, wanneer de zaak bij de rechtbank van eerste aanleg aanhangig gemaakt werd, voordat een beslissing van de gewestelijk directeur is tussengekomen.

scorpioen

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#12 , 11 apr 2009 13:26

Nadat de inleidende zitting voor de rechtbank is geweest om de conclusietermijnen overeen te komen, stuurt de fiscus volgend bericht naar mijn advocaat :

“Kortelings zal U onze conclusie ontvangen, waarbij wij ons schikken naar de wijsheid en instemmen met de vernietiging van de aanslag."

1.MOETEN of mogen wij nu reeds zelf in de conclusies het verbod om een subsidiaire aanslag te vestigen vragen? Of wachten wij beter totdat de fiscus ( EVENTUEEL ) via vezoekschrift aan de rechtbank vraagt om een subsidiaire aanslag te vestigen ?

Omdat de rechtbank de aanslag nog moet vernietigen en de tegenpartij zelf ( nog ) geen subsidiaire aanslag bij verzoekschrift heeft aangevraagd en het mogelijk ook niet van zin is,is het misschien zinloos of fout om nu reeds het verbod om een subsidiaire aanslag te vestigen te vragen.

Ondertussen heb ik in de ‘Belasting- en Beleggingsgids 2007’ op blz. 317 gelezen dat blijkbaar de fiscus zelf in een circulaire ( Ci.RH.853/543.734 van 23-08-2001 ) schrijft dat het onmogelijk is om een subsidiaire aanslag te vestigen- bij een vernietiging van de aanslag - als er geen voorafgaandelijke directoriale beslissing is.

Alleen kan ik die circulaire nergens op de website van de FOD terugvinden.
2.Weet iemand waar die circulaire wel te vinden is ? Raar dat die circulaire verdwenen is ?

dank bij voorbaat

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#13 , 20 jul 2009 18:07

Zouden die advocaatskosten ongeveer 4000 euro(dus boven de forfait voor loontrkekende ) fiscaal aftrekbaar zijn ?

Vraag tot vernietiging van aanslag heeft betrekking op de inkomsten van het jaar 2006(zonder directoriale beslissing uiteraard ) .De fiscus vraagt bovendien zelf al om de aanslag nietig te verklaren, dus beslissing van rechter zal waarschijnlijk wel in die zin verlopen.
Hoorzitting in december 2009.

De advocaatskosten zijn gespreid over het jaar 2008, 2009 en misschien 2010.

Mogen die dan bv. in één inkomstenjaar bv. inkomstenjaar 2009 afgetrokken worden ( wel de rechtsplegingsvergoeding van het ereloon aftrekken ?)

dank bij voorbaat

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”