Eenmalige verkoop op tentoonstelling in het buitenland

Kiwigirl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eenmalige verkoop op tentoonstelling in het buitenland

#1 , 03 feb 2021 14:37

Ik werk momenteel voltijds in de zorgsector, in mijn vrije tijd teken/schilder ik graag. Twee jaar geleden heb ik deelgenomen aan een project in Nieuw Zeeland waarbij kunst als therapie werd gebruikt voor mensen met psychische problemen (depressie, PTSD, angstaanvallen enzovoort). Daar heb ik zelf ook enkele werken gemaakt, die daar zijn achtergebleven (ik was graag teruggekeerd, maar dat is moeilijk onder de huidige omstandigheden). Nu organiseren zij een Whānau ("uitgebreide familie" in het Māori) tentoonstelling, en vragen ze toestemming om mijn werken ook toe te voegen. Het is de bedoeling dat de werken ook verkocht worden, waarbij 20% naar de organisatie gaat en 80% naar de artiest, maar dit kan ook geweigerd worden ("not for sale" aanvinken op het toelatingsdocument dat ik ontvangen heb).

Ik zou graag deelnemen, en als mijn werken verkocht worden zou ik het bedrag doneren aan de organisatie voor de aankoop van materiaal. Ik maak me echter zorgen om de gevolgen bij de belastingen. Moet ik dit aangeven? Ook als ik het bedrag nooit op mijn rekening krijg?
Het gaat om kleine bedragen (de meeste gesuggereerde prijzen zijn 60NZD, dus een 35 euro, mijn duurst geschatte werk is een pasteltekening van een kiwi aan 150NZD, een kleine 90 euro - ik kan ook zelf prijzen aanpassen als ik niet akkoord ben met hun schatting). Is het misschien verstandiger om gewoon de werken zelf aan de organisatie te schenken, of zijn daar ook fiscale gevolgen voor?
Voor ik iets teken (hoe graag ik ook mijn werken in de tentoonstelling wil), zou ik graag zeker zijn dat dit mij niet een massa extra belastinggeld gaat kosten.


Even ter aanvulling: hier in België heb ik nog nooit aan een tentoonstelling (behalve op school/kunstacademie) deelgenomen, en nog nooit werken verkocht. Ik heb gehoord dat onder de 100 euro "diverse inkomsten" geen probleem zijn, maar weet niet of dit klopt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 03 feb 2021 15:22

Is het een optie om de werkjes te doneren aan dat project?

Dan hebt u geen inkomsten hier noch in NZ, en ook geen zorgen daaromtrent. :)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”