Zelfstandige in bijberoep

Aftermath
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige in bijberoep

#1 , 02 feb 2021 14:25

Hallo,

Heb reeds het internet afgezocht maar vind niet meteen een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Volgende stelling : je bent zelfstandige in bijberoep bent zeg maar in de verkoop, vb upperdare parties, plastic potjes aan huis, sportsupplementen of parfum & beauty.

Het eerste jaar draai je verlies zoals ze zeggen en je winst is dus negatief? Van bepaalde dingen die je kan aantonen, krijg je de btw terug, mits nieuwe aankopen op btw nummer en je kan andere dingen inbrengen zoals restwaarde laptop, thuiskantoor, etc..?

Dus je uiteindelijke inkomsten hoop je dat ze gaan stijgen jaar na jaar, maar het eerste jaar zit je met een uiteindelijk netto verlies, dit zal dan een positieve impact hebben op je persoonlijke belasting ? Als gewone werknemer die niets te maken heeft met bijberoep.

Is dit een verkeerde redenering? Als dit het geval is en je alles kan staven/bewijzen, waarom doen niet meer mensen dit dan?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 02 feb 2021 14:36

Btw en personenbelasting hebben niets met elkaar te maken, dus ik snap uw vraag niet helemaal.

Het is zeker niet ongewoon dat men in het eerste jaar verlies maakt.

Aftermath
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2021 14:41

Hoi Leen, misschien dat ik het verkeerd op heb dan. Als je verlies draait met je bijberoep zelfstandigheid, wordt dat toch verrekend met je andere inkomsten uit hoofdberoep op je belastingsaangifte of niet?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2021 15:05

Eerste ingesteldheid voor een bijberoep is winst maken. Het is geen sine qua non dat het eerste jaar d'office verlieslatend is.
Ten tweede : bent u BTW plichtig of niet ? Bij inkomsten onder de € 25000.00 kunt u vrijstelling vragen van BTW verplichtingen. Dus geen BTW aftrekken of betalen. In de door u aangehaalde sector zie ik u niet zo snel facturen met BTW maken. Zeker niet bij tupperware avonden, en andere pyramide activiteiten.
Ten derde een bijberoep is niet uitgevonden om zo veel mogelijk kosten ( zowel privatieve als beroeps ) af te trekken van de inkomsten.

www.bibf.be/Uploads/Documents/Pacioli403_NL_PMS.pdf

Ten vierde : het zou maar logisch zijn dat vanaf het tweede jaar winst gemaakt wordt.

Ten vijfde : verliezen komen in mindering van de personenbelasting.
U moet wel een voltijdse/halftijdse werkbetrekking hebben.

Het is niet de bedoeling om een bijberoep uit te oefenen om BTW te kunnen aftrekken en de personenbelasting te verminderen. Velen hebben in de bijberoepen een roeping gevonden om te teren op de gemeenschap.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 02 feb 2021 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Aftermath
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2021 15:21

Bedankt voor je antwoord.

Tuurlijk had zo'n antwoorden al min of meer gevonden op het internet, maar vond het gewoon frappant.
Het is inderdaad niet de bedoeling om te teren op de gemeenschap, maar langs de andere kant vind ik het raar dat zoiets mogelijk zou zijn voor beginners.
(kant tekening, ik ben niet van plan zelfstandige worden in bijberoep) Maar had deze stelling onlangs gehoord van iemand die zoveel mogelijk inbracht en kon zoiets moeilijk geloven..

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2021 15:37

#5 Het is niet mijn intentie om alle personen met bij beroep over dezelfde kam te scheren. Bij beroepen met de juiste ingesteldheid en bedoelingen zijn steeds welkom.
Maar velen willen hun dure hobby's of ik zal het eens proberen afwentelen op de correcte belastingbetalers.
Een goede zelfstandige heeft een visie, inzet en een beroep met toekomst of concrete mogelijkheden.
En die mag gerust zijn kosten optimaliseren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”