Voorwaarden BTW nieuwbouw 6%

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Voorwaarden BTW nieuwbouw 6%

#1 , 28 jan 2021 16:54

Ik hoor tegenstrijdige berichten over de voorwaarde waaraan voldaan moet worden voor de verlaging van de BTW op de constructiewaarde van 21 naar 6%.

De verkoper zegt dat van zijn kant aan de voorwaarden voldaan is.
De koper koopt het nieuwbouw appartement om te verhuren als privewoning. De woning bevindt zich in de stad Gent.

Op Vlaanderen.be vind ik volgende voorwaarde: "In een aantal steden geldt een verlaagd tarief van 6% op voorwaarde dat de afbraak en wederopbouw in één handeling gebeurt en de nieuwbouw hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt. In Vlaanderen geldt dat tarief voor de steden Aalst, Antwerpen, Brugge, Dendermonde, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare en Sint-Niklaas."

Dat betekent dat aan 6% gekocht kan worden.

Toch menen een aantal mensen dat er een bijkomende voorwaarde is, namelijk dat het om de enige woning van de koper gaat, en hij er ook minstens 5 jaar lang zelf in gaat wonen. Volgens mij is dit geen voorwaarde voor de stad Gent.

Hoe zit het precies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 jan 2021 17:19

Ja het klopt. Er is die bijkomende voorwaarde die je correct vermeldt...

uitleg hier: https://www.architect.be/nl/infoportaal ... ocent/777/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2021 11:44

Bedankt voor je reactie, Thomas!

Maar bedoel je nu dat de bijkomende voorwaarde geldt of niet geldt?

Ik lees uit het artikel dat je in Gent nog steeds van de lagere BTW kunt genieten, ook als je er niet in gaat wonen: "De minister spreekt ook van een gemiste kans omdat de huidige regeling voor de 13 Vlaamse centrumsteden blijft bestaan, naast de nieuwe."

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 jan 2021 12:21

WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2021 16:28

Bedankt, ik heb er ook naar gezocht maar vond het nooit zo helder uitgelegd als hier!

Het antwoord op de vraag is dus dat ook bij verhuur aan 6% BTW kan gekocht worden. De koper moet het niet als enige woning kopen en moet er ook niet 5 jaar lang in gaan wonen.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 feb 2021 16:45

Juist. Wat al bestond blijft zoals het was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12863

#7 , 01 feb 2021 16:56

Men zit nu in feite met twee gelijkaardige regelingen met andere voorwaarden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”