Torenhoog aanslagbiljet!!!

iristilkens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Torenhoog aanslagbiljet!!!

#1 , 22 jan 2021 09:53

Hallo,

Ik ben arbeidsongeschikt sinds 12/10/2015 en krijg sindsdien een Nederlandse uitkering omdat ik daar het laatst gewerkt heb. Op een jaarlijks inkomen van 34535 euro moet ik nu 8846,58 euro belasting betalen. Ik vraag me af of dit normaal is? Ik heb al naar de belastingen gebeld maar erg behulpzaam waren ze daar niet en de mevrouw die ik aan de lijn had zei dat ik nu eenmaal een hoog inkomen heb.

Ik zou graag bij iemand te rade gaan die onafhankelijk advies kan verlenen maar weet niet waar te beginnen. Ik begrijp immers niets van mijn aanslagbiljet en heb daarbij ook nog een angststoornis en PTSD. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 22 jan 2021 10:05

Op dergelijk belastbaar inkomen kan, afhankelijk van je persoonlijke situatie, inderdaad een belasting verschuldigd zijn van bijna 9.000 EUR.

Je ontvangt inkomsten uit NL welke in BE belast zijn. In NL zal hierop geen belasting ingehouden worden, je ontvangt dus deze bruto uitkering 34K EUR ook (ongeveer) als netto. Je dient zelf rekening te houden met de fiscaliteit en kan, indien gewenst, steeds jaarlijks/per kwartaal/maandelijks een voorafbetaling doen om de totale afrekening te compenseren.

Mocht je dit inkomen in BE hebben ontvangen zou de uitkerene instantie hierop bedrijfsvoorheffing inhouden en zou je (indien dit vanuit één instantie komt) normaal ongeveer voldoende bedrijfsvoorheffing betaald hebben om een hoog saldo te vermijden.

Je ontvangt nu je bruto uitkering dus ook (ongeveer) als Netto en moet er rekening mee houden dat hierop nog belastingen verschuldigd zijn. Ontving je dit vanuit BE zou je netto een heel stuk minder uitbetaald krijgen en zou je geen hoge afrekening ontvangen. Finaal zullen de bedragen na belastingen identiek zijn, enkel betaal jij de belastingen nu één maal per jaar ipv maandelijks.

Mocht je twijfelen kan je hiervoor steeds te raden gaan bij een boekhouder/fiscalist.

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 22 jan 2021 10:12

Dit lijkt mij inderdaad niet abnormaal. Anders moet u alle codes en bedragen hier eens posten?

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 22 jan 2021 12:44

je krijgt een uitkering van meer dan 2.800 euro NETTO per maand!
is het dan teveel gevraagd om belastingen te betalen??
er zijn hier in Belgie heeeel wat uitkeringsgerechtigden die heel wat minder ontvangen!

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2021 13:18


Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 22 jan 2021 13:38

Aangezien de uitkering reeds sedert 2015 bestaat kan het toch geen nieuw gegeven zijn om zich over te verbazen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2021 16:21

gebruik eens eens een simulator op het net staat er vol van dan ga je zien dat zeker niet teveel betaald .u zit nu aan +/- 25% wat voor zo een som zeker normaal is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”