Kleine onderneming vrijgesteld van BTW

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Kleine onderneming vrijgesteld van BTW

#1 , 17 jan 2021 08:23

Hallo allen,

Ik heb naast mijn fulltime job een kleine bijverdienste. De bedragen schommelen enorm per jaar, van 8000 tot 20.000. Nu heb ik plots interesse om een 100% elektrische wagen aan te kopen. Is dit interessant in het kader van mijn bijberoep (fiscale voordelen), of doe ik dit beter niet? Zoja, de aanpassingen aan de woning voor de laadpaal, kan ik die ook inbrengen? Ik heb zelf ook zlnnepanelen (zonder jaarlijks groencertificaat).

Graag jullie inzichten. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 17 jan 2021 08:45

En bijkomend ... ik zie dat er bijna niets meer mogelijk is inzake premies van Vlaanderen of de Federale overheid ... of hebben ze het goed kunnen wegsteken?

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 17 jan 2021 12:12

In het beste geval kan je je wagenkosten inbrengen pro-rata het gebruik ervan voor je bijberoep. Gebruik je een auto voor je bijberoep? Wat zegt je boekhouder?

Reclame

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 17 jan 2021 19:30

Ja, wordt gebruikt voor bijberoep. Mijn boekhoudster is in verlof en ik denk dat het nu het moment is door saloncondities.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2021 10:33

Heeft u een tweede wagen ?

https://mobly.be/nl/wiki/elektrische-wa ... ftrekbaar/

https://www.liantis.be/nl/ik-ben-zelfst ... rijfswagen

https://info.liantis.be/nl/download-startersgids

Toch oppassen met aftrek kosten : niet tegen de haren van fiscus in strelen.
Opletten dat uw inbreng van kosten uw omzet niet overstijgt.

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 23 jan 2021 06:34

Beste,

Volgens mijn boekhouder zeker in te bengen. Wat het elektrische aspect betreft is het spijtig dat er geen premies meer zijn. Blijkbaar is het budget van 2021 ook in 2020 opgesoepeerd. Spijtige zaak. Moest er nog iets in het verschiet zijn, zou je nog kunnen wachten .. maar met de affaire van de terugdraaiende teller vrees ik dat voor elektrische wagens ook niets meer moet verwacht worden, niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2021 09:54

Als men ziet dat u meer kosten inbrengt dan ontvangsten krijg je zeker binnen de 2 jaar controle en dan kan het je iets meer kosten ! wat u boekhouder ook mag beweren deze is niet aansprakelijk dit is geen fout dus hij moet de boete niet betalen maar u wel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2021 10:29

Als men ziet dat u meer kosten inbrengt dan ontvangsten krijg je zeker binnen de 2 jaar controle en dan kan het je iets meer kosten ! wat u boekhouder ook mag beweren deze is niet aansprakelijk dit is geen fout dus hij moet de boete niet betalen maar u wel .
Ook correcte reactie van Lowie.

Als ervaren boekhouder verwijs ik u graag nogmaals naar mijn vorige reactie.
Heeft u een tweede wagen ? U schrijft zelf kleine bijverdienste. Schommelend in de loop van het jaar.
Ik veronderstel dat uw bijverdienste buitenhuis plaats heeft.

Als ik zie welke kosten u in gedachte heeft om in te brengen; raad ik u aan om zorgvuldig om te gaan met deze inbrengen.

Als u zoals Lowie ook aangeeft na 2 jaar een controle krijgt, en het is een ervaren belastinginspecteur, toch oppassen geblazen.

Kosten inbrengen ( niets op tegen maar een bijberoep mag niet dienen om allerlei grotendeels private investeringen te recupereren op de belastingbetaler,
zeker niet deze ik heb interesse en zou graag ... ) maar doet dit doordacht en op een vernuftige manier. Fiscus is niet dom.
Ook de prijs van de elektrische wagen zal veel uitmaken; om niet te spreken of de andere zaken relevant zijn voor het bijberoep. En gezien de omvang van de door u in gedachten vroeger en nu gemaakte kosteninbreng, heb ik mijn reservaties. Kosten moeten in verhouding staan met de bijverdienste en de soort.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2021 11:20

TS Hoe doet u momenteel uw verplaatsingen voor bijberoep.

Misschien even off topic een tip :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/25 ... denbrokke/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”