Zelfstandige in bijberoep - inkomsten korte periode

Ramsteiner
Topic Starter
Berichten: 3

Zelfstandige in bijberoep - inkomsten korte periode

#1 , 14 jan 2021 20:19

Vorig jaar heb ik als zelfstandige in bijberoep slechts één opdracht (als consultant) vervuld en deze was van korte duur (1 maand).
Graag zet ik hier ook wat kosten tegenover :) Ik zie volgende rubrieken:
1. Kosten voor bedrijfslokalen (woning, onroerende voorheffing, verwarming, brandverzekering)
2. Algemene kosten (internet, telefoon, software, documentatie, hardware,....)
3. Verplaatsingskosten
4. Sociale bijdragen

Ik was gans 2020 officieel zelfstandig, maar ik vraag me nu af in welke mate ik bepaalde kosten van een gans jaar in rekening zou kunnen inbrengen?
Bij wijze van toelichting/voorbeeld: mijn sociale bijdragen zeker van de 4 kwartalen, maar what about bvb. jaarlijkse brandverzekering, jaarlijkse onroerende voorheffing, alle internetkosten van 2020,... of best slechts een fractie van deze kosten inbrengen?

Alle pragmatische voorstellen/adviezen zijn much appreciated :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 14 jan 2021 20:38

De toets met Artikel 49 van het WIB moet u zeker maken en indien nodig pro rata inbrengen.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 15 jan 2021 02:21

https://www.sherpalaw.be/nieuws/ycg23of ... uhl7od02na

Als uw bijberoep in 2020 getroffen was door Corona maatregelen , en u niet overdrijft met uw beroepsonkosten dan zal dit aanvaard worden door de administratie .
4. Sociale bijdragen die blijven natuurlijk wat ze zijn .
Maar iemand in bijberoep kan dikwijls "onterechte " kosten aangeven . Prive woning , prive verwarming , prive telefonie , hardware etc.

Een boekhouder kost weliswaar geld , maar kan zijn/haar geld dubbel en dik waard zijn .
Een boekhouder is namelijk een buffer tussen u , en een eventueel inhalige overheid .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Ramsteiner
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 17 jan 2021 19:18

Bedankt voor jullie advies ter zake. En zeker de link naar het artikel schept zeer goed de visie. Dit arrest van het Hof van Beroep van 22 Sep 2015 was me onbekend. Ik veronderstel dat dit toch wat heel deining heeft veroorzaakt ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”