Hoe wordt winst belast als je die als dividend uitkeert?

jan.caerels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoe wordt winst belast als je die als dividend uitkeert?

#1 , 09 jan 2021 09:32

Ik vroeg me af als je 20.000 € omzet draait en daar 10.000 € winst mee hebt, hoeveel en welke belastingen er allemaal gehoffen worden op die winst?

Dit is een simplistisch voorbeeld uiteraard.

Voor zover ik dacht:
- 25% vennootschapsbelasting (uitgaande van een standaardsituatie)
- daarna 30% roerende voorheffing neem ik aan
- het overschot komt bij je persoonlijk inkomen, klopt dat?

Wil dat zeggen dat na afloop dat overschot nog eens belast wordt in de personenbelasting en dat je dus (kort door de bocht) nog zo'n 40 of 45% personenbelasting betaalt daarop? (ik kijk naar de bovenste schijf natuurlijk).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2021 18:12

Dividenden worden niet belast in de personenbelasting:

https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artike ... nbelasting*.
Een dividend is belaste winst die een vennootschap uitkeert aan haar aandeelhouders. Die ontvangen hun dividend netto. De vennootschap is verplicht om een roerende voorheffing van standaard 30% in te houden op de dividenden die zij uitkeert.

Voor een natuurlijk persoon is deze roerende voorheffing een bevrijdende eindbelasting. Dat betekent dat je deze inkomsten niet meer hoeft aan te geven in je personenbelasting. De vennootschap stort de roerende voorheffing binnen de 15 kalenderdagen na de uitkering door aan de fiscus.


U kan echter wel de roerende voorheffing op dividenden deels recupereren via uw personenbelasting: https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q3

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”