Onroerende voorheffing nieuwbouw

Tessav
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onroerende voorheffing nieuwbouw

#1 , 06 jan 2021 09:15

Ik heb een vraag rond het betalen van onroerende voorheffing voor een nieuwbouw.

Wij zijn verhuisd in december 2018 naar onze nieuwbouwwoning. De vergunning voor deze bouw werd in 2017 aangevraagd en goedgekeurd.
Vorig jaar kregen wij een eerste aanslagbiljet voor onroerende voorheffing, wat we gewoon betaald hebben. In september 2019 werd ons E-peil bevestigd als E19. Dit wil zeggen dat we de komende 5 jaar vrijstelling hebben op het betalen van OV. Vorige week kregen we hier echter toch een aanslagbiljet voor. Ondertussen hebben we bezwaar ingediend, maar het kan tot 6 maand duren vooraleer ons dossier wordt afgewerkt.
Mijn eerste vraag: moeten wij het bedrag alsnog betalen? Bij de belastingdienst raadden ze dit aan, maar gaat wel over een groot bedrag. Dus indien niet nodig, doen we dit liever niet.

Door dit voorval hebben we echter de aanslag van vorig jaar ook eens grondig bekeken en mijn vraag gaat vooral hierover.
Wij verhuisden op 22/12/18. Onze domicilie (2 volwassenen en 2 kinderen jonger dan 12) wer op 09/01/19 aangepast. Nu merkten we dat we de korting voor de kinderen niet gekregen hebben voor het aanslagjaar 2019. Bij de belastingdienst zeggen ze dat dit is omdat onze kinderen niet gedomicilieerd waren op dit adres op 01/01/19.
Dit lijkt me toch niet logisch? De domicilie van de volwassenen werd op zelfde moment aangepast. Bij wat opzoekwerk las ik dat eerste jaar in nieuwbouw de OV niet verschuldigd is. Rekenen zij dan dat wij vanaf 22/12 in ons huis woonden en dus geen ov moesten betalen voor 2018, maar wel vanaf 2019? Dus losstaand van wanneer de domicilie werd aangepast? En volgen ze dan een andere redenering voor het toekennen van de korting? Lijkt me toch niet correct wat hier gebeurt?
Iemand die ons hier wat meer info over kan geven?

Alvast bedankt

Grtjes
Tessa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 jan 2021 11:07

Wie op 1 januari eigenaar is betaalt de OR voorheffing. Domiciliëring speelt geen rol, wel eigenaarschap.
vb: uw nieuwbouw is in april van jaar N voltooid en wordt in gebruik genomen:
OR voorheffing verschuldigd vanaf 1 januari van het jaar N+1.

Aangezien jullie eerst op 9 januari van jaar N+1 werden gedomicilieerd is er dan ook geen korting voor de kinderen want jullie woonden er niet officieel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

etienne1948
Berichten: 33

#3 , 17 jan 2021 18:06

het aanslagbiljet : gaat dit over aanslagjaar 2019 of 2020? is deze voor het huis dat jullie bewoonden of voor het nieuwe ? Indien het over het oude huis gaat moet je dit doorsturen naar de nieuwe eigenaars. Voor de nieuwbouw is er normaal voor het jaar van huisvesting , indien na 01/01 geen OV verschuldigd .Er zijn inderdaad nog eigenaars die voldoen aan de 5 j vrijstelling en toch een biljet ontvangen hebben: via internet bezwaarschrift indienen met attest van E19 voor een snelle afhandeling.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”