Advies zelfstandige bijberoep en vrijgesteld van BTW

cdiddy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Advies zelfstandige bijberoep en vrijgesteld van BTW

#1 , 30 dec 2020 15:16

Ik ben een zelfstandige in bijberoep en ben vrijgesteld van BTW. Ik wil zo veel mogelijk proberen mijn eigen boekhouding te doen, maar heb wat problemen met het verwerken van de facturen. Mijn vraag betreft facturen uit EU landen.

Ik heb facturen voor diensten waar 21% VAT bij werd verrekend (e.g., web hosting van Wix (EU bedrijf)), maar ook facturen voor diensten waar geen BTW/VAT opstaat (e.g., Facebook advertenties, (EU bedrijf)).

Hetzelfde voor goederen, ik heb facturen waar 21% BTW op staat (bvb, BOL.com uit Nederland), alsook één factuur uit Nederland waarbij mijn BTW nummer werd gebruikt en geen BTW opstaat.

Ik gebruik cashaca boekhouding en moet voor elk van deze 4 gevallen aangeven of dit inclusief BTW of excusief BTW is, alsook het percentage Belgische BTW (blanco, 0% of 21%).

Kan iemand mij helpen met wat correct is voor elk van de vier gevallen.

Ik ga ervanuit dat in het laatste geval (factuur NL zonder BTW en met mijn BTW nummer) ik de 21% BTW aan de Belgische staat moet storten (via bijzondere BTW-aangifte) gezien ik eigenlijk mijn BTW nummer niet had mogen verlenen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 dec 2020 17:06

Voor diensten is het altijd verleggen naar België, inderdaad via bijzondere btw-aangifte per kwartaal.