Advies zelfstandige bijberoep en vrijgesteld van BTW

cdiddy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Advies zelfstandige bijberoep en vrijgesteld van BTW

#1 , 30 dec 2020 15:16

Ik ben een zelfstandige in bijberoep en ben vrijgesteld van BTW. Ik wil zo veel mogelijk proberen mijn eigen boekhouding te doen, maar heb wat problemen met het verwerken van de facturen. Mijn vraag betreft facturen uit EU landen.

Ik heb facturen voor diensten waar 21% VAT bij werd verrekend (e.g., web hosting van Wix (EU bedrijf)), maar ook facturen voor diensten waar geen BTW/VAT opstaat (e.g., Facebook advertenties, (EU bedrijf)).

Hetzelfde voor goederen, ik heb facturen waar 21% BTW op staat (bvb, BOL.com uit Nederland), alsook één factuur uit Nederland waarbij mijn BTW nummer werd gebruikt en geen BTW opstaat.

Ik gebruik cashaca boekhouding en moet voor elk van deze 4 gevallen aangeven of dit inclusief BTW of excusief BTW is, alsook het percentage Belgische BTW (blanco, 0% of 21%).

Kan iemand mij helpen met wat correct is voor elk van de vier gevallen.

Ik ga ervanuit dat in het laatste geval (factuur NL zonder BTW en met mijn BTW nummer) ik de 21% BTW aan de Belgische staat moet storten (via bijzondere BTW-aangifte) gezien ik eigenlijk mijn BTW nummer niet had mogen verlenen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 dec 2020 17:06

Voor diensten is het altijd verleggen naar België, inderdaad via bijzondere btw-aangifte per kwartaal.

Voor goederen is het iets ingewikkelder, daar hebt u in principe de keuze om uw btw-nummer wel of niet op te geven. Indien wel opgegeven => verleggen en bijzondere aangifte. Indien niet opgegeven, gewoon btw betalen in het land van herkomst. Dit kan echter slechts tot 11.200 euro per jaar, daarna is het verplicht verleggen.

berenod
Berichten: 942

#3 , 30 dec 2020 17:25

Bijkomend probleem, vanaf wanneer u een aankoop zonder btw hebt gedaan en de btw via bijzondere btw aangifte betaald heeft, dan moet u de komende twee jaar ALLE intracommunautaire aankopen op die wijze doen en elk kwartaal een bijzondere aangifte doen.
Door die ene bijzondere aangifte heeft u "vrijwillig" gekozen van de route "bijzondere btw aangifte" te volgen (net alsof u meer dan 11,200€/jaar intracommunautair aankoopt).

Die aangifte moet elk kwartaal gedaan worden, ook al koopt u niets intracommunautair, doet u zulk een aangifte niet dan krijg je gelijk een sanctie van 1000€!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 30 dec 2020 17:39

Eveneens correct, misschien nog meedelen dat de bijzondere aangifte voor het 4de kwartaal 2020 op 20 januari 2021 ingediend moet zijn.

cdiddy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2020 17:46

Beste LeenW & berenod, bedankt voor de informatie, dit maakt het al wat duidelijker!

@LeenW, dus voor diensten uit de EU moet ik altijd de 21% BTW bijbetalen (via intercommunautair, bijzondere btw aangifte) ongeacht er op de factuur btw staat of niet (zoals het geval bij de Wix web hosting)

@berenod, geen probleem om dit te doen. Kan ik de EU facturen met BTW die betaald werden vóór de ene aankoop zonder BTW nog ingeven of niet meer? Dus als ik het goed begrijp moet ik, vanaf nu, voor alle goederen die ik vanaf nu aankoop uit de EU mijn BTW gegevens opgeven, correct?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 30 dec 2020 18:22

Indien diensten niet verlegd zijn, vermoed ik dat ze u als particulier zien en ze via het MOSS (https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... ervat/moss) de btw aangerekend hebben. U moet die inderdaad zelf verleggen, dus best leverancier contacteren voor creditnota en nieuwe factuur zonder btw, anders betaalt u de btw twee keer.

Als dit geen uitzonderlijke handelingen zijn, lijkt het mij het eenvoudigste om altijd te verleggen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2020 18:46

https://www.zelfstandige.vlaanderen/hoe ... e-factuur/

Omzet minder dan € 25000.00 = geen BTW aangiften wel jaarlijkse klantenlisting.

Facturen EU : geen BTW nr. doorgeven aan de leverancier. Deze factureert u de diensten en goederen met BTW tarief van zijn land. U boekt de factuur voor het volledige bedrag in uw boeken als aankopen of kosten.
Want u bent niet BTW plichtig : dus geen aftrek BTW en ook geen aanrekening BTW op uw eigen facturen.
Indien u toevallig uw BTW nr. heeft opgegeven aan de leverancier en deze rekent geen BTW aan = kredietnota vragen en juiste factuur met BTW. Zoals bij uw ene Nederlandse factuur.
Nieuwe factuur vragen en kredietnota : zo vermijdt u veel beslommeringen en administratieve bijkomstige handelingen.

Toch even opmerken TS is vrij gesteld van BTW aangiften.

Dus voor 1. bedrag factuur + btw in te boeken als kosten ( btw incluis )
2. aanrekening diensten - facebookadvertenties : verstrekker rekent op afrekening bedrag dienst +
+ verhoging met BTW tarief van het land : inboeken als totale kost
3. Bol.com : factuur in te boeken met totaal bedrag als kosten of goederen
4. Nieuwe factuur opvragen met BTW zonder vermelding van uw BTW nr. te samen met kredietnota
voor oorspronkelijke factuur : inboeken totaal bedrag als kosten of goederen.

Probeer zeker die aparte BTW aangiften te vermijden = last. Gevolg BTW aangiften ( speciale ) indienen en zelf BTW aanrekenen op uw facturen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”