Jullie advies

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Jullie advies

#1 , 27 dec 2020 14:46

Beste,

Sedert april dit jaar werk ik als zelfstandige in bijberoep ( thuisverpleegkundige). In hoofdberoep hoofdverpleegkundige wat resulteert dat ik de hoogste schijf val)

Vorige week mijn berekeningen (aanslagjaar 2020) gekregen van mijn boekhouder.

Concreet: ik zit met een netto inkomen van een 14000euro, aangezien ik minimum aan sociale bijdragen betaald heb moest ik van de boekhouder een voorbetaling uitvoeren van 2500€ Sociale bijdragen (dat we die ook kunnen mee aftrekken)
Volgens de boekhouder zal ik een 5500€ aan belastingen betalen.

Aangezien ik jaarlijks van de belastingen een 5000€ terugkrijg (woonbonus en alimentatie) kunnen we ongeveer stellen dat we de gelijke halen.

Nu vroeg ik me af of het interessant zou zijn om een nieuwe wagen te kopen?

Aangezien ik pas begonnen was als zelfstandige in bijberoep heb ik in april dit jaar een occasie gekocht van rond de 3300€, af te schrijven over 3 jaar. Percentage ongeveer 90% werk en 10% privé ( km worden dagelijks bijgehouden)

Zou het niet beter zijn moest ik met mijn inkomen die ik dit jaar verdient heb (12500€) een occasie wagen kopen (elektrisch model: 100% aftrekbaar), om zo terug te krijgen van de belastingen? Maar wat gebeurt er dan met de andere wagen, betaal ik daar nog kosten op?

Wat denken jullie?

Volgend jaar starten we terug met pensioen sparen (2x 960€/ jaar) en zitten we ook met de kinderopvang die we kunnen aangeven (220€/maand)

Graag jullie advies
Alvast bedankt.

Mvg Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 dec 2020 18:57

Heb je die vraag al aan je boekhouder gesteld? Mij lijkt dat hij daar het beste inzicht in heeft (kent je boekhouding toch als zijn broekzak) :-)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”