Schulden na scheiding terug na dood ex.

Elloco1975
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden na scheiding terug na dood ex.

#1 , 19 dec 2020 09:59

Goeidag iedereen,
Ik heb een vraag,maar weet niet goed in welk forum onder te brengen. Het gaat over schulden van tijdens een huwelijk die verdeeld waren na de scheiding. Nu de ex partner dood is komt fiducre weer aankloppen bij mijn moeder.

In 2003 zijn mijn ouders gescheiden en was mijn vader een echte big spender geweest en had hij het allemaal met veel gefoefel,leugens en bedrog allemaal goed kunnen verbergen.Bij de scheiding bleek er zo'n 25.000€ aan schulden te zijn die dan moesten verdeeld worden.
Stok in twee en mijn ma heeft van 2003 tot 2018 afbetaald aan haar deel van schulden.Ze werkte slechts half time en is concierge in een gebouw aan zee waardoor ze gratis woonst had. Ondertussen is ze ook met pensioen van in 2013.Klein pensioentje en zo ook dus waardoor het zo lang geduurd heeft om af te betalen.
Mijn vader was altijd al invalide geweest en had dus ook moeite om rond te komen na de scheiding.Invalide laten we in het midden ,want het was immers een meester oplichter gans zijn leven lang en ik lag er om die reden ook al vele jaren mee in ruzie.Hoe dan ook was hij er altijd in geslaagd om instanties om de tuin te leiden en kreeg hij steun van ocmw bovenop zijn invaliditeitsuitkering. Als ik zijn uitkering,zijn ocmw steun en mantelzorgsteun bovenop zijn kortingen op alle medicijnen,elektriciteit,enz reken had hij veel meer /maand dan mijn ma met haar minimumpensioentje.
Hij is er blijkbaar altijd in geslaagd om weg te komen bij fiducre om slechts 12,5 €/maand af te betalen. Resultaat is dat hij dus absoluut bijna niks heeft afbetaald met alle interesten die er elk jaar bij kwamen.

Ikzelf heb me na zijn dood laten onterven omdat ik wist dat het niet goed zou komen en er lijken uit de kast gingen vallen. Ik had de papierwinkel gezien na zijn dood en hij zat met cofidis lening van 5.000€ waar hij overlijdensverzekering op had. Een kaart van carrefour waar hij 800€ in het rood stond,enz..... Ik had ook op een bankafschrift fiducre zien passeren aan 12,5€/maand waardoor ik wist dar er iets was.Er stond echter wel ongeveer 3.000€ op zijn rekening.

Nu één jaar later klopt fiducre plots terug aan bij mijn ma.Uw ex is overleden en die schulden waren niet afbetaald.Gelieve 9.000€ onmiddelijk te betalen.
Hoe zit dit nu ? Ze heeft twee jaar geleden in de nationale bank een blad verkregen dat ze vrij was van schulden en nu plots dit nu weer. Kan dit allemaal ?
Ze waren volledig gescheiden,alles was verdeeld.Twee jaar geleden was ze vrij van schulden.
Moeten ze niet eerst kijken in samenwerking met ocmw enz wat daar nog te rapen valt ? Dat het geen vette kluif zal zijn akkoord.Er waren nog meubeltjes,een oud wagentje enz..... Cofidis was met overlijdensverzekering. Carrefour 800€,begrafenis en achterstallige huur,enz.... Maar er was ook nog wel 3.000€ op die rekening.

Wat is er nu wettelijk aub ? Wat kan er nu gebeuren ? Help aub,want mijn ma die nu ondertussen 71 is is compleet radeloos en er het hart van in en dit net voor de kerstdagen.Werkelijk om depressief van te worden.

Alvast bedankt voor jullie raad.
Vriendelijke groeten,
Pascal

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding