Belastingvoordeel giften

Arwen
Topic Starter
Berichten: 46

Belastingvoordeel giften

#1 , 10 dec 2020 11:25

“Giften van minstens 40 euro aan erkende instellingen worden met een belastingvoordeel gestimuleerd. Voor giften gedaan in 2020 is de belastingvermindering hoger: 60 procent in plaats van de gebruikelijke 45 procent. Van een minimumgift van 40 euro recupereert u dus via uw belastingaangifte 24 euro.” lees ik in De Tijd.
Ik betaal door mijn eerder laag inkomen en alleenstaand ouderschap maar weinig belastingen. Is dit belastingvoordeel afhankelijk van hoeveel belastingen je betaalt? Of is dit voor iedereen gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2020 12:22

De belastingvermindering kan niet hoger zijn dan de belasting die verschuldigd is (dit is niet hetzelfde als wat u bij ontvangst van uw aanslagbiljet moet bijbetalen, maar wel wat u op het aanslagbiljet terugvindt onder 'gereduceerde belasting Staat')
Het totale bedrag van de giften waarvoor vermindering wordt verleend mag nooit meer bedragen dan:
• ofwel 20 % van het totale netto- inkomen
• ofwel 397.850 euro (aanslagjaar 2021 – inkomsten 2020).
De belastingvermindering is voor het overige niet afhankelijk van hoeveel belastingen u betaalt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 10 dec 2020 12:33

Het kan zoals hierboven zegt nooit een krediet zijn, enkel een vermindering. Als u dus (bijna) geen belastingen betaalt, zal er ook niets afgetrokken kunnen worden.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 dec 2020 13:00

Wij hebben gezinspensioen en storten elk jaar een paar keer zo'n gift aan een goed doel. Maar omdat mijn vrouw geen belastingen betaalt op haar deel, zijn wij idd een stuk van de vermindering voor die giften kwijt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2020 13:19


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”