belastingen overleden persoon

gratissoldaat
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

belastingen overleden persoon

#1 , 05 dec 2020 21:46

Mijn moeder is enkele dagen geleden overleden.
Hoe zit het met de belastingaangifte die ze in 2021 zou moeten indienen hebben over haar inkomsten van 2020?
Ik veronderstel dat ik, als enige erfgenaam, die belasting zal moeten betalen.
Jaarlijks moet ze ongeveer 2500 EUR bijbetalen.
Maar hoe kan ik dat NU inbrengen als passiefpost in de aangifte van successie (aangezien er nog geen aanslag is).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2020 22:22

Je kan steeds een herziening van de aanslag successie vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2020 12:50

Er is een mogelijkheid voorzien, maar praktisch komt dat zeer weinig voor. Je moet al in de juiste periode van het jaar zitten; en hoe raakt men in Tax-on-Web voor iemand anders?

"Passief nalatenschap - Raming van de personenbelasting - Standpunt nr. 15019 dd. 02.02.2015

Voor de berekening van het passief van de nalatenschap wordt een raming van een boekhouder of een berekening van Tax On Web betreffende het passief personenbelasting aanvaard. Dit, op voorwaarde dat de berekening van Tax On Web degene is van de ingediende aangifte, en niet op basis van een berekening van het vorige jaar.
Indien Tax On Web nog niet beschikbaar is, kan men achteraf een teruggave vragen."

*****************************************

Dus in de praktijk, zoals Marcus al voorstelde: nadien een teruggave vragen (met een nieuwe, beknopte aangifte). Alhoewel het niet strikt nodig is, zou ik in de eerste aangifte niet kiezen voor het forfait van de "andere kosten". Later, als je de aanslagen PB hebt vervalt je forfait toch en moet je de werkelijke kosten bewijzen, PB-aanslag(en) inbegrepen. Dus kan je maar beter al de werkelijke kosten nu bijeensprokkelen.

Met de begrafeniskosten (forfait of niet) heeft dit niets te maken.

***************************************

U moet eens opzoeken voor de PB: volgens mij moet je voor een persoon overleden in 2020 niet wachten op de klassieke aangeefperiode "30/6/2021", maar is daar een speciale aangifte voor nodig.

En het "jaarlijkse" bedrag zal ook wel lager liggen, aangezien ze niet op een "31/12" overleed.

***************************************

Het is wel snel om na enkele dagen al bezig te zijn met de aangifte van nalatenschap. DIen nooit sneller in dan na 3 maand en 3 weken; kies nooit voor verzaking aan de indieningstermijn.
Het lijkt me nuttiger nu een attest van erfopvolging te vragen.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 dec 2020 18:04

Indien men het rijksregister nummer van de overledene kent, kan men de belastingaangifte van een overledene invullen op tax-on-web. Die mogelijkheid wordt aangeboden.
Ik geloof dat ik er dit jaar zo'n 5 heb gedaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”