Zorgwonen en fiscaliteit

IsabelleJ85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zorgwonen en fiscaliteit

#1 , 20 nov 2020 15:05

Geachte,

Ik heb een aantal vragen en weet niet concreet waar ik ermee terecht kan. Even de situatie schetsen: wij hebben een eigen woning en hebben een deel van die woning omgebouwd tot studio aangepast aan de noden van een oudere, hulphoevende persoon rekening houdend met alle voorwaarden van zorgwonen en dit werd ook zo geregistreerd. Mijn moeder woont sinds september in de zorgwoning en dus op hetzelfde adres als ons. We hebben ons op voorhand goed ingelicht en er zou fiscaal niets veranderen. Geen impact op belastingen en uitkeringen. Moeder ontvangt pensioen en is erkent als persoon met handicap.
2 vragen hierover:
1) Mijn man heeft een aanvraag tijdelijke werkloosheid binnengebracht en heeft nu een document teruggekregen dat hij moet ondertekenen waarin een gewijzigde gezinssituatie staat die mijn moeder bij ons gezin als samenwonende aangeeft. Kan dit wel? Wij wonen wel op hetzelfde adres, maar zijn fiscaal geen samenwonenden.
2) zou het fiscaal gezien toch niet voordeliger uitkomen om mijn moeder ten laste te nemen? Wat zouden de voor-en nadelen dan zijn?

Alvast bedankt voor de eventuele info... want bij de overheidsdiensten worden we van de ene dienst naar de andere gestuurd ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2020 16:46

Als uw moeder correct werd ingeschreven in een zorgwoning, kan de RVA niet besluiten dat uw moeder deel uitmaakt van uw gezin. Zij staat immers als alleenstaande ingeschreven in de zorgwoning en niet als persoon in uw gezin. zie in deze: https://steunpuntmantelzorg.be/2020/03/ ... 0enzovoort.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

elizvan
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 nov 2020 02:32

Als uw moeder correct werd ingeschreven in een zorgwoning, kan de RVA niet besluiten dat uw moeder deel uitmaakt van uw gezin. Zij staat immers als alleenstaande ingeschreven in de zorgwoning en niet als persoon in uw gezin. zie in deze: https://steunpuntmantelzorg.be/2020/03/ ... eten-over- zorgwonen/#:~:text=Wanneer%20je%20aan%20zorgwonen%20doet,studietoelagen%2C%20werkloosheidsuitkering%2C%20leefloon%20enzovoort.
happy wheels
Dank voor je advies.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”