belasting in Nederland wonen, in België werken

Barty9
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

belasting in Nederland wonen, in België werken

#1 , 18 nov 2020 19:57

Ik woon dicht bij grens Nederland. Ik heb mooi betaalbaar huis gezien in Nederland, half uur van waar ik nu woon. Ik denk er aan om daar te gaan wonen, maar ik heb enkele vragen over belastingen.

1. Volgens dat ik begrepen heb moet ik gewoon Belasting op loon blijven betalen als ik in Nederland woon en in België 4/5 werk. Dus Belgische belastingaangifte. Ik ben Belg.
2. Ik trade ook op beurs , in België veel onduidelijkheid. Geen belasting, diverse inkomsten of beroepsinkomsten... Ik vul het nu in als diverse inkomsten. Maar eerlijk is dat ook niet want je kan 5 jr verlies maken en 1 jr winst maken en dat ene jaar word je belast terwijl je verlies maakt over je 6 jr traden... Hoe zit het als ik in Nederland woon en in België werk? Moet ik belasting op daytrading in België of in Nederland betalen? Want ik zou dan eigenlijk deze inkomsten in Nederland verwerven als ik thuis ben... En welke box in NL? Box 3? Of moet ik zowel in Nederland box3 invullen als in belgië belasting hierop betalen? Is dat dan geen dubbele belasting als ik belastingen betaal op daytraden en ook nog eens box 3 moet invullen over mijn wereldwijde vermogen (dus ook inclusief tradingrekening)? Of moet ik enkel box 3 invullen en inkomsten beurs dan niet aangeven in Belgische belastingaangifte en dus enkel loon dat ik uit belgië haal aangeven in België? Dus zou dan zowel Nederlandse als Belgische belastingaangifte zijn. En doet België daar dan niet moeilijk over? Is dat legaal?
3. Als ik in Nederland woon moet ik ook vermogensbelasting betalen in box3? Is huis dat ik verhuur in België hier dan ook bij?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Barty9
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2020 16:23

Dit mag verwijderd worden, is blijkbaar te moeilijke vraag. :)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2020 16:43

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO): 0800 - 024 12 12
Hebt u vragen over de inkomstenbelasting of loonheffingen bij grensoverschrijdende situaties? Neem contact op met het team GWO.

In het team GWO werken medewerkers van de Belgische, Duitse en Nederlandse belastingdiensten samen, om vragen te beantwoorden over:

inkomstenbelasting in Nederland, België of Duitsland
belastingverdragen die Nederland, België of Duitsland met andere landen hebben afgesloten
loonheffingen bij grensoverschrijdende situaties
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Barty9
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2020 10:29

Dit nummer is niet toegekend komt er als ik bel... Het is echt een ramp om belastingdienst te bereiken, ik heb vroeger tientallen keren gebeld naar nummer in België. Ik geraak er gewoon niet bij. Men wil alles correct doen maar mens geraakt gewoon niet aan antwoorden op vragen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2020 11:09

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”