Werknemer in buitenland, zelfstandige in Belgie

noyb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werknemer in buitenland, zelfstandige in Belgie

#1 , 11 nov 2020 10:49

Hey, ik ben momenteel zelfstandige (eenmanszaak) in Belgie maar werk 99% van de tijd remote (ik schrijf software). Nu heb ik een aanbieding gekregen om vanaf begin volgend jaar als werknemer te beginnen in een ander europees land (waar ik ook remote voor mag werken) maar zou graag tegelijk mijn zelfstandige activiteit blijven uitvoeren in Belgie maar snap niet goed wat de mogelijkheden zijn hierover.

* Is het mogelijk om domicilie in Belgie te behouden (en dus ook mijn eenmanszaak) terwijl ik als werknemer in het buitenland werk? Hoe zit dit dan qua belastingen? Ik weet dat ik dan sociale bijdrage moet betalen in het land waar ik als werknemer werk en niet meer in Belgie.
* Is het mogelijk om domicilie in het buitenland te hebben en tegelijk mijn eenmanszaak in Belgie te behouden? Zelfde vraag hier hoe het zit met belastingen. Kan het land waar ik als werknemer ga werken dan moeilijk doen en eisen dat ik mijn eenmanszaak in dat land vestig?
* Andere mogelijkheden??

Hopelijk kan iemand mij een beetje wijzer maken :).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2020 11:09

Gezien u woont in België, zelfstandige bent in België en werknemer in Nederland, zal u onderworpen worden aan de Nederlandse werknemersregeling, dus ook over uw inkomsten als zelfstandige in België. Uw statuut als zelfstandige komt met andere woorden te vervallen.

Over uw werknemersinkomen bent u belastingen verschuldigd in Nederland en over uw inkomen als zelfstandige wordt u belast in België. De Belgische gemeentebelasting zal verschuldigd zijn op uw wereldinkomen.

Er zal sprake zijn van een progressiebelasting.

Ik raad u sowieso aan om uw boekhouder te raadplegen voor verdere info naar aftrekposten enzomeer.

https://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/ ... al-statuut
https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... buitenland
http://www.nbu.be/index.php/3606-hoe-wo ... ioneerden/

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dako
Berichten: 333

#3 , 16 nov 2020 11:39

vanaf begin volgend jaar als werknemer te beginnen in een ander europees land (waar ik ook remote voor mag werken)...
Deze "remote" is echter in dit geval iets wat niet over het hoofd gezien mag worden. Indien je in NL op een kantoor zou werken is de toelichting van Marcus volledig, maar je zal fysiek de werkzaamheden (of toch hoofdzakelijk) uitvoeren in BE. Hierdoor zal de belgische fiscus (indien zij hiervan op de hoogte is) oordelen dat dit belastbaar is in Belgïe en de vrijstelling als NL loon weigeren waardoor je toch in BE belast zal worden.

Best vooraf dus duidelijk afstemmen zodat dit voor alle partijen duidelijk en correct is. In de praktijk zien wij hierop de laaste tijd gerichte controles.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2020 13:04

Het is inderdaad belangrijk dat er duidelijk wordt vastgelegd dat het om een werknemersrelatie gaan in Nederland, dus onder het gezag van en niet om schijnzelfstandigheid. Het is dan ook belangrijk om uit te maken waar de bevoegdheid gelegd wordt. Indien de werknemersrelatie/onderwerping sociale zekerheid in België wordt gelegd, kan betrokkene opteren voor werknemer in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep in België en zal hij zowel sociaal verzekerd als belastingplichtig in België zijn. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”