Werknemer in buitenland, zelfstandige in Belgie

noyb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werknemer in buitenland, zelfstandige in Belgie

#1 , 11 nov 2020 10:49

Hey, ik ben momenteel zelfstandige (eenmanszaak) in Belgie maar werk 99% van de tijd remote (ik schrijf software). Nu heb ik een aanbieding gekregen om vanaf begin volgend jaar als werknemer te beginnen in een ander europees land (waar ik ook remote voor mag werken) maar zou graag tegelijk mijn zelfstandige activiteit blijven uitvoeren in Belgie maar snap niet goed wat de mogelijkheden zijn hierover.

* Is het mogelijk om domicilie in Belgie te behouden (en dus ook mijn eenmanszaak) terwijl ik als werknemer in het buitenland werk? Hoe zit dit dan qua belastingen? Ik weet dat ik dan sociale bijdrage moet betalen in het land waar ik als werknemer werk en niet meer in Belgie.
* Is het mogelijk om domicilie in het buitenland te hebben en tegelijk mijn eenmanszaak in Belgie te behouden? Zelfde vraag hier hoe het zit met belastingen. Kan het land waar ik als werknemer ga werken dan moeilijk doen en eisen dat ik mijn eenmanszaak in dat land vestig?
* Andere mogelijkheden??

Hopelijk kan iemand mij een beetje wijzer maken :).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2020 11:09

Gezien u woont in België, zelfstandige bent in België en werknemer in Nederland, zal u onderworpen worden aan de Nederlandse werknemersregeling, dus ook over uw inkomsten als zelfstandige in België. Uw statuut als zelfstandige komt met andere woorden te vervallen.