Hoeveel mag ik verdienen in bijberoep zonder dat ik BTW betaal?

Marjolein Naudts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoeveel mag ik verdienen in bijberoep zonder dat ik BTW betaal?

#1 , 15 okt 2020 22:00

Ik ben leerkracht in hoofdberoep 18/20sten en daarbij combineer ik een bijberoep. Ik doe deze combinatie sinds 2006 en ik verdien meestal niet meer dan 600 euro netto per maand extra bij in bijberoep. Nu heb ik de kans om vanaf januari een grote opdracht aan te nemen waardoor ik gedurende 6 maanden per maand 3500 euro extra kan verdienen (bovenop mijn loon als leerkracht). Momenteel werk ik onder het statuut van zelfstandige eenmanszaak vrijgesteld van BTW. Blijft dit voor mij de meest voordelige manier om in bijberoep te werken of zal ik teveel lasten moeten betalen en kan ik dit nog BTW-vrij blijven doen? Heeft iemand nuttige tips voor mij? Ik ben aan het twijfelen om de opdracht aan te nemen. Ik wil vermijden dat ik er op termijn mijn broek aan scheur.

Alvast bedankt voor jullie advies

Groetjes Marjolein

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 15 okt 2020 22:12

U mag tot 25.000 euro omzet per jaar hebben om onder de vrijstellingsregeling te vallen. Als ik snel reken, gaat dat nipt worden.

Op zich hangt het vooral af van uw onkosten en uw clienteel:
- Wanneer u onder de normale btw-regeling valt, mag u ook btw aftrekken op uw inkomende facturen
- Indien u factureert aan andere ondernemingen, maakt dat voor hen niet uit want ze mogen die btw ook aftrekken. Als u aan particulieren factureert, komt er natuurlijk wel ineens 21% bij voor hen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2020 08:39

Het is niet verdienen maar omzet max 25.000€ per jaar voor vrijstelling BTW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 16 okt 2020 09:18

Het is niet verdienen maar omzet max 25.000€ per jaar voor vrijstelling BTW.
Klopt den Lowie, maar het gaat hier als ik het goed begrijp om een eenmalige extrabijverdienste van 6 x 3500 per maand, en dan de "gewone" 12 x 600 , zodat TS voor dit jaar een paar duizend Euro hoger zou uitkomen, netto, dan andere jaren. Maar is het niet zo dat TS kan vragen rekening te houden met een gemiddelde over verschillende jaren?

Uiteraard mag hij, moet het nog gezegd worden, netto niet verwarren met omzet !

Marjolein Naudts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2020 09:29

Super, ik apprecieer het heel erg dat jullie constructief meedenken met mij. @bosprocureeur: kan je me adviseren bij wie ik concreet terecht kan om 'spreiding over verschillende jaren' aan te vragen?

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 16 okt 2020 09:37

Geen gemiddelde, maar men mag eenmalig tot 27.500 gaan per administratieve tolerantie.

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 16 okt 2020 09:53

Laat de opdracht al starten in november 2020 .
Dat zijn dan 2 maanden aan 3500 in boekjaar 2020 en 4 in boekjaar 2021.
Zelfs met opstart in december zit je al 3500€ geruster.
Je kan natuurlijk voor 2021 de kleinere jobjes even achterwege laten

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 16 okt 2020 10:13

Geen gemiddelde, maar men mag eenmalig tot 27.500 gaan per administratieve tolerantie.
Bedankt voor de verduidelijking, Leen !

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 okt 2020 11:52

Evenwel, zo de overschrijding van het omzetplafond uitzonderlijk is, behoudt hij ingevolge een administratieve toegeving het voordeel van de vrijstelling wanneer het bedrag van het omzetcijfer, in de loop van een kalenderjaar, niet hoger is dan 27.500 euro (bedrag van het maximaal omzetcijfer, verhoogd met 10%). Deze toegeving is enkel mogelijk indien de overschrijding van de drempel maximum 10% bedraagt en uitzonderlijk is.

Zie de brochure :https://financien.belgium.be/nl/onderne ... egeling#q2
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#10 , 16 okt 2020 16:52

25.000 omzet voor btw-vrijstelling inderdaad. Dat is een aspect.

Een ander is de personenbelasting: bij een eenmanszaak vallen alle inkomsten onder de personenbelasting waardoor je in de hoogste schijf zal zitten. Als er kans is dat dit zich in de toekomst zal herhalen zou ik toch een andere ondernemingsvorm overwegen (vof bijvoorbeeld). Een boekhouder kan je hierin best adviseren.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”