Beroepsfout boekhouder.

HENK DUQUESNE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beroepsfout boekhouder.

#1 , 05 okt 2020 11:46

Ik probeer het kort te houden.

op 09/2017 maak ik de factuur voor verkoop van mijn zaak.( ik behoud mijn btw nr ) zaak was in bijberoep en nu ben ik dat nog. eind 2017 verander ik van boekhouder . Begin 2018 koop ik mijn leasewagen prive aan. In 2018 maak ik nog enkele factuurtjes en probeer online dingen op te starten, Dit jaar 2018 maak ik verlies. allemaal geen probleem boekhouder doet aangiftes 2017, 2018 en alles loopt goed, het valt me wel op dat er redelijk wat facturen komen van ' in orde zetten dossier ". eind 2019 begin 2020 krijg ik de melding u krijg btw controle. op zich heb ik daar geen probleem mee, van het jaar 2018 krijg ik een bedrag terug van de belastingen .wat ik ook normaal vond gezien de geringe inkomsten , ( ondertussen is de boekouder waar ik bij gegaan was eind 2017 van naam veranderd maar na nazicht blijkbaar in faling gegaan . begin 2020 wordt deze terug overgenomen of meegenomen door een bureau met verschillende boekhouders. de vorige boekhouder is daar ook actief in. Midden 2020 begin van de zomer krijg ik een telefoon dat ik een probleem heb na de controle dat er zoveel meer inkomsten zijn op mijn rekening dan dat er inkomsten aangegeven zijn, na nazicht van mezelf blijkt er al snel een deel verklaarbaar, persoonlijke transacties, terruggaves van leveranciers enz enz .. na deze aftrek blijft er volgens hen 25000 onverklaarbaar . als ik mijn rekening zelf maakte op + - Een uurtje of 2 tijd klopt mijn boekhouding zowel inkomsten als verkoopfacturen, ik wijs hen daar op en stuur het hen door ' kwa nazicht rekening doe ik dus hun werk ) ik hoor dan ongeveer een week niets en plots is het in orde, na meerdere malen vragen waar die 25000 dan vandaan kwamen of wat het was krijg ik tot vandaag geen degelijke uitleg. nu de controle zelf, de boekhouder heeft in bij de aangifte van 2018 al mijn beroepskosten blijven inbrengen zoals voorheen 2017 toen ik mijn zaak met alle kosten die er bij hoorden nog had. terwijl hij wel degelijk op de hoogte was van dat ik geen zaak meer had met deze kosten. nu dat komt uiteraard aan het licht bij de controle waarbij ik dus een bedrag met interesten en alles wat er bij komt moet terugbetalen door de fouten van de boekhouder, waarbij nog komt dat alle werken gefactureerd worden door het bureau waar ik bij ben, en deze prijzen en facturen lopen de pan uit voor de zogenaamde uren die ze zouden gepresteerd hebben om alles na te kijken, op een moment heb ik zelf het dagverkoop boek verkregen om de facturen na te kijken ...dus ik doe het werk zij brengen de kosten verkeerd in en ik betaal voor alles, er zijn nog dingen maar dit is het in grote lijnen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2020 12:37

En wat wil je nu bekomen, je weet iedere handelaar is verantwoordelijk voor zijn boekhouding en zijn aangiften .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Reclame

HENK DUQUESNE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2020 17:48

denlowie ? hoezo wat wil ik bereiken ? dat ik niet opdraai voor alle kosten die er bij komen kijken natuurlijk, en nee wat je zegt is helemaal niet juist, kijk maar naar het artikel van LYNX XX dat kom ik regelmatig tegen en lijkt me correct ook

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2020 08:37

Ik wens je heel veel succes .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2020 10:10

Zie art. 44 van 17 MAART 2019. - Wet betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


dako
Berichten: 333

#8 , 07 okt 2020 11:49

nu de controle zelf, de boekhouder heeft in bij de aangifte van 2018 al mijn beroepskosten blijven inbrengen zoals voorheen 2017 toen ik mijn zaak met alle kosten die er bij hoorden nog had. terwijl hij wel degelijk op de hoogte was van dat ik geen zaak meer had met deze kosten. nu dat komt uiteraard aan het licht bij de controle waarbij ik dus een bedrag met interesten en alles wat er bij komt moet terugbetalen door de fouten van de boekhouder, waarbij nog komt dat alle werken gefactureerd worden door het bureau waar ik bij ben, en deze prijzen en facturen lopen de pan uit voor de zogenaamde uren die ze zouden gepresteerd hebben om alles na te kijken, op een moment heb ik zelf het dagverkoop boek verkregen om de facturen na te kijken ...dus ik doe het werk zij brengen de kosten verkeerd in en ik betaal voor alles, er zijn nog dingen maar dit is het in grote lijnen...
1: Ik vermoed dat je van de boekhouder wel een berekening/afrekening hebt ontvangen van je belastingberekening. Waarom reageer je dan niet onmiddellijk dat deze volgens jou niet correct is? Mocht er geen controle zijn geweest had je hier (dus onterecht) minder belastingen betaald, ik vermoed dat dit voor jou geen probleem geweest zou zijn. De belasting had je, bij correcte aangifte, toch moeten betalen waarbij de "schade" enkel de boete is. "Interesten" zijn in personenbelasting niet gebruikelijk. Indien je kan aantonen dat de boekhouder op de hoogte was heb je een kans dit te verhalen maar anders geef ik je weinig kans.

2: Verder zie ik enkel een discussie over de hoogte van de afrekeningen. Werden deze betwist en/of hiervan een detail ontvangen? Het spreekt verder voor zich dat zij enkel kunnen verder gaan op de informatie welke zij van U ontvangen en hierop hebben wij geen zicht. Het is niet omdat U bepaalde zaken zelf nakijkt en bepaalde verrichtingen wel kan plaatsen/terugvind dat de boekhouder hiervan ook op de hoogte is. Hoewel uw werk zorgt voor minder werk voor de boekhouder is het uiteraard niet zo dat hij hierdoor geen werk heeft met de controle. Een discussie over de hoogte van de afrekeningen lijkt mij geen fout van hem en uiteraard kan je altijd overstappen indien niet tevreden van deze diensten.


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”