Belasting afleveren van een vergunning bouw appartementen

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

Belasting afleveren van een vergunning bouw appartementen

#1 , 05 okt 2020 11:16

Hallo,

We zijn momenteel bezig met de bouw van 1 gebouw verdeeld in 2 appartementen in de stad Geel.

Nu hebben afgelopen week van de stad Geel een factuur ontvangen.
In de factuur staat enkel het volgende beschreven:
Belasting naar aanleiding van het afleveren van een verkavelingsvergunning, een vergunning voor het bouwen van een groepswoningbouwproject en voor het bouwen van appartementen, studio's, kamerwoningen en studentenkamers.

Dit met een totaal te betalen bedrag van €3720. Wat voor ons toch wel een pak geld is. Zeker aangezien we dit niet ingecalculeerd hebben.

Nu hebben wij zelf al wat opzoekwerk gedaan maar juridisch kennen we er eigenlijk niets van...
Zelf vinden we het vrij onlogisch dat er een belasting mag geheven worden op reeds ingediende vergunningen. We waren dan ook over deze belasting totaal niet geïnformeerd toen we onze bouwaanvraag indienden.

Het enige document wat ik kan terugvinden over deze nieuwe belasting is het goedgekeurde document van de gemeenteraad.
https://www.geel.be/File/Download/9221/ ... 4F1A7A19F4

Hieronder is de timing van onze bouwaanvraag/goedkeuring:
  • Onze bouwaanvraag is ingediend op 14/11/2019
  • Het dossier werd volledig en ontvankelijk verklaard op 30/12/2019, Diezelfde dag werd ook het openbaar onderzoek opgestart
  • Op 27/01/2020 werd de beslissing van goedkeuring geregistreerd

We vragen ons dus af of deze belasting van toepassing kan zijn op reeds ingediende bouwaanvragen alvorens ze deze nieuwe belasting hebben geïntroduceerd en goedgekeurd? Ik zie bij andere steden dat de belasting van toepassing is op bouwaanvragen ingediend vanaf 01/01/2020, maar bij Geel zie ik dit niet direct duidelijk vermeld staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 okt 2020 17:39

Bij de gemeente Geel zullen ze wel weten hoe of wat. Vraag het daar!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 06 okt 2020 00:06

Bij de gemeente Geel zullen ze wel weten hoe of wat. Vraag het daar!
Heb ik gedaan... Maar het blijft daar precies heel stil. Heb hen een mailtje gestuurd voor meer verduidelijking. Tot nu toe jammer genoeg nog steeds geen antwoord.

Ik vroeg me gewoon daarom al af of dit juridisch wel allemaal goed in elkaar zit :/

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2020 09:10

De belasting wordt geheven op de aflevering van de vergunning. Uw vergunning werd afgeleverd in 2020. Dus is de belasting verschuldigd.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 06 okt 2020 09:19

De belasting wordt geheven op de aflevering van de vergunning. Uw vergunning werd afgeleverd in 2020. Dus is de belasting verschuldigd.
Hier had ik al schrik voor. Bedankt. Ik blijf het onlogisch vinden dat dit allemaal zomaar kan en mag in België.
Het zou veel logischer zijn dat het enkel is op dan pas ingediende bouwaanvragen. Zo zouden de mensen van te voren geïnformeerd zijn.

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 okt 2020 09:24

Je had u toch ook VOORAF kunnen informeren. Die belasting is er niet zomaar plots gekomen, omdat jij een bouwaanvraag indiende.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2020 11:09

Het staat u vrij de belasting te betwisten omdat het belastingreglement het beginsel van de niet-retroactiviteit van de belastingen schendt. U kan aanvoeren dat het belastingreglement in feite een belasting heft op het indienen van een vergunningsaanvraag in het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar.
Ik durf met niet uitspreken over uw slaagkansen bij de fiscale rechtbank.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12886

#8 , 06 okt 2020 11:13

Ik snap uw punt inderdaad wel, meestal probeert me voor zoiets een overgangsperiode te voorzien.

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 06 okt 2020 21:50

Je had u toch ook VOORAF kunnen informeren. Die belasting is er niet zomaar plots gekomen, omdat jij een bouwaanvraag indiende.
Tuurlijk. Als stad Geel VOORAFGAAND aan het indienen van onze bouwaanvraag deze beslissing had genomen. Maar onze bouwaanvraag was reeds ingediend en dit is pas beslist en goedgekeurd door de gemeenteraad NA dat onze bouwaanvraag is ingediend. Dus dit hadden we nooit vooraf kunnen voorzien.

Dit is nu net mijn heel punt. Dit is een beslasting die is ingevoerd na het indienen van onze bouwaanvraag.

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 06 okt 2020 21:51

Het staat u vrij de belasting te betwisten omdat het belastingreglement het beginsel van de niet-retroactiviteit van de belastingen schendt. U kan aanvoeren dat het belastingreglement in feite een belasting heft op het indienen van een vergunningsaanvraag in het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar.
Ik durf met niet uitspreken over uw slaagkansen bij de fiscale rechtbank.
Bedankt voor de informatie. Geeft zeker stof tot nadenken :)

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 06 okt 2020 21:53

Ik snap uw punt inderdaad wel, meestal probeert me voor zoiets een overgangsperiode te voorzien.
Klopt! De andere steden doen het op de "Volgens mij" normale manier. Alle bouwaanvragen die na 1/1/2020 zijn ingediend worden belast. Dus hiervan had iedereen op de hoogte kunnen zijn van deze belasting. Bij ons was dit gewoonweg onmogelijk.

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 07 okt 2020 09:23

Had jij dan GEEN bouwaanvraag ingediend als je weet had van deze taks? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 07 okt 2020 14:09

Had jij dan GEEN bouwaanvraag ingediend als je weet had van deze taks? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Nee, dan hadden we deze nog steeds ingediend maar wel mee gecalculeerd in onze totale kostprijs van het bouwproject.
Nu is het vrij makkelijk om belastingen gaan heffen op aanvragen die al waren ingediend zonder de mensen hier over te informeren.
Voor ons is bijna 4000 euro toch veel geld om gewoon te betalen binnen de 30 dagen.

Ik wil vooral de rechtsgeldigheid in twijfel trekken of dit wettelijk gezien mag. Een belasting heffen op een reeds ingediend bouwproject waarvan bij het indienen nog geen sprake was van deze belasting. Eigenlijk vallen we momenteel net in een tussen zone, want iedereen die het na 16/12 heeft ingediend had dit wel kunnen weten. Diegene bij wie het reeds was goedgekeurd tot en met eind 2019 hoeven dit dan niet te betalen.

dako
Berichten: 333

#14 , 13 okt 2020 11:14

Het staat u vrij de belasting te betwisten omdat het belastingreglement het beginsel van de niet-retroactiviteit van de belastingen schendt. U kan aanvoeren dat het belastingreglement in feite een belasting heft op het indienen van een vergunningsaanvraag in het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar.
Ik durf met niet uitspreken over uw slaagkansen bij de fiscale rechtbank.
Hoewel ik geen expert ben vrees ik ook voor de slaagkansen.
Men zou anders dezelfde redenering kunnen doortrekken bij vb een BTW (of andere belasting)verhogingen. Bij een hypothetische BTW verhoging zal ook het BTW tarief op moment van levering van toepassing zijn bij vb een wagen die je vandaag besteld en niet het BTW tarief op moment van bestelling...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”